Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی گذرا به زندگینامه نویسی

نویسنده:

(6 صفحه - از 364 تا 369)

کلید واژه های ماشینی : زندگینامه ، زندگی ، زندگینامه نویسی ، زندگینامه‌نویسی ، کتاب‌ها ، رینولدز ، اسلام ، اعترافی ، تاریخ ، ادبی

خلاصه ماشینی:

"رینولدز می‌گوید در حالی که برخی از خود زندگینامه‌های اروپایی سده‌های میانی و دورهء پیش مدرن بیانگر رویکردی اعترافی به نیت افشای گناه و خطای نگارنده در برابر دیدگان دیگرانند،جریانی از سنت زندگینامه‌نویسی در زبان عربی که سیوطی نمونهء آن‌ است،هدف از نگارش را شکر نعمت‌های الاهی و ارائه سرمشقی از یک زندگی متعالی می‌داند. به بیان روشن‌تر در جایی که گروه اول شرمسار کژی‌ها و کاستی‌های نگارندهء خود زندگینامه است،گروه دوم حکایت از سربلندی‌ نگارنده از برخورداری از زندگی نمونه‌ای دارد که می‌بایستی از سوی آیندگان تقلید شود-همان‌گونه که هدف از نقل و روایت احادیث نیز به دست دادن الگویی از زندگی رسول الله بود. این دگرگونی در کارهای برتر آن زمان،چون‌ زندگی سمیوئل جانسن(1971 میلادی)اثر جیمز بازول‌ (Boswell) که نخستین زندگینامهء مدرن به شمار می‌آید،یا در خود زندگینامهء بنجمین فرانکلین امریکایی که واقع‌بینی آن‌ چشمگیر است،و یا اعترافات ژان ژاک روسوی فرانسوی(برگردان فارسی در 8231)که‌ رک‌گویی آن زبانزد است:به چشم می‌آید. گفتنی است که در این سده‌ شمار شاعران و نویسندگانی که به نوشتن زندگی دیگران و یا خود پرداخته‌اند،بسیار است-برای نمونه:کارل سندبرگ،لوئیس آنترمایر Louis untermeyer) ،یکی از کتاب‌هایش به نام آفرینندگان جهان نو در 2731 در تهران چاپ شده)،آندره موروا، اشتفن تسوایگ،امیل لودویگ،ایروینگ استون،رومن رولان،سیمون دوبوار،آندره‌ مالرو،رولان بارت. یک نمونهء در خور اشاره از این کتاب‌ها کتاب تاریخ معاصر یا حیات یحیی است که در چهار جلد منتشر شده و نگارندهء آن،یحیا دولت‌آبادی،در جلد نخست از دورهء نوجوانی و تحصیل خود نیز سخن می‌گوید. رینولدز در کتاب نامبرده(در نخستین یادداشت)،با تأکید بر تفاوت سرچشمه‌های خود زندگینامه‌نویسی‌ اروپایی با حدیث نفس‌های عربی،یادآور می‌شود که تاروپود سنت خود زندگینامه‌نویسی به زبان عربی در پیش‌ از سدهء بیست از جنس پرس‌وجویی تاریخی است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.