خلاصه ماشینی:
"با این حال توجه مفرط نویسنده در ارائهء مطالب جانبی وی را تا حدی از پرداختن به موضوع اصلی اثر باز داشته است.
''The Invisible Web:Un- covering Information Sources Search Engines Can<t See. Cu berAge Book.
از آنجا که ارائهء این خدمات مستلزم دسترسی به بعضی منابع مرجع و ابزارهاست همزمان،تولید منابعی نظیر نمایهنامهها و دایره المعارفها نیز سرعت گرفت.
با پیدایش پایگاههای اطلاعاتی، مسئولین هرچه بیشتر آنها را در خدمات مرجع بکار بردند و در ادامه استفاده از این فناوریها و قابلیتها در دستور کار خدمات مرجع کتابخانهها قرار گرفت و کتابخانهها در بخش مرجع خود علاوه بر راهنمایی کاربران و ارجاع آنها به منابع،با استفاده از پایگاههای اطلاعاتی تمام متن به ارائهء اطلاعات پرداختند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جایگاه این اثر در میان سایر آثار مرجع تاکنون آثار متعددی در زمینهء خدمات مرجع به زبان فارسی منتشر شده است،آثاری مانند: *دیانی،محمد حسین(3831).
علاوه بر موارد مذکور مقالاتی نیز از ابلز4،ترجمهء ناهید طباطبائی، حسنزاده،حمیدی؛رونان5،ترجمهء امیر حسین عبد المجید،علیپور حافظی،نوروزی،قانع،مختارپور،منصوری و نقی طباطبائی در نشریات متعددی نظیر پژوهشیار،فصلنامه کتاب،فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی و غیره در زمینهء خدمات مرجع الکترونیک منتشر شده است.
مروری بر عناوین نشان میدهد که تاکنون مقالات متعددی در حوزهء خدمات مرجع،در محیط الکترونیکی و دیجیتال و به ویژه استفاده از فناوریهای نوین در ارائهء خدمات مرجع منتشر شده است.
معرفی کتاب کتاب حاضر با پیشگفتار و مقدمهای در زمینهء خدمات مرجع دیجیتال آغاز میشود و شش فصل و سه ضمیمه دارد که در 272 صفحه توسط انتشارات دانشگاه قم و نشر کتابدار منتشر شده است."