Skip to main content
فهرست مقالات

ساختار سازمان دعوت فاطمیان مصر

نویسنده:

ISC (23 صفحه - از 3 تا 25)

کلیدواژه ها :

حجت ،دعوت ،ساختار ،سازمان ،جزیره ،داعی ،داعی الدعات ،باب

کلید واژه های ماشینی : ساختار سازمان دعوت فاطمیان مصر ، دعوت ، فاطمیان ، اسماعیلیه ، اسماعیلی ، داعی ، ساختار سازمان دعوت ، دعوت فاطمی ، امام ، مصر

وجود سازمان تبلیغی-تبشیری به نام«سازمان دعوت»،یکی از عوامل‌ پیش‌رفت و توسعه فرقه اسماعیلیه بود که در تأسیس امپراتوری بزرگ‌ اسلامی فاطمیان در قرن چهارم در مغرب و مصر نقش زیادی داشت. داشتن ساختاری پیچیده و سلسله مراتبی،از عواملی اصلی کارآمدی این‌ سازمان بود. سلسله مراتبی بودن ساختار سازمان دعوت،هم‌آهنگ با مراتب عالم علوی‌ و عالم سفلی،از ناطق،اساس و امام شروع می‌شود و با هفت مرتبه به‌ مستجیب ختم می‌گردد.وجه دیگر،مراحل دعوت بود که آموزه‌های‌ اسماعیلیه در هفت یا نه مرحله از علوم ساده و ظاهری به علوم پیچیده و باطنی حرکت می‌کرد.وجه سوم نیز قلمرو دعوت بود که براساس‌ آموزه‌های اسماعیلی،جهان به دوازده جزیره تقسیم می‌شد که و برای هر جزیره،یک حجت تعیین می‌گشت.در این مقاله سه وجه ساختار سازمان‌ جزیره،یک حجت تعیین می‌گشت.در این مقاله سه وجه ساختار سازمان‌ دعوت بررسی می‌شود.

خلاصه ماشینی:

"این سازمان تأثیر چشم‌گیری در جذب و گسترش دعوت در میان پیروان‌ بار،پدید آمدن یک سازمان دعوت متخصص از زمان امام صادق علیه السلام گزارش شده است. حدود اسماعیلی مراجع ثانوی،تابع امام به شمار می‌آمدند که برای هدایت و تعلیم مردم‌ در عر عصری تنها یک امام وجود دارد و در هر دوره شریعت تعداد آنها هفت تن است‌ است ولی تنها حجت کبرا می‌تواند پس از امام زمان خود،به مرتبه امامت برسد. می‌دهد و در غیاب حجت و داعی بلاغ،عامل اصلی امر دعوت است. 8. داعی محدود وظیفه او آشنا کردن با عبادت ظاهر بود و ظاهرا دستیار اصلی داعی‌ آنها را دعوت نماید،به خلاف مأذون مطلق که برای همه می‌توانست این کار را انجام‌ یکی از وجوه ساختاری سازمان دعوت،بعد مرحله‌ای بودن دعوت است. ابن ندیم این تدرج را به طریقی دیگر بیان می‌کند و می‌گوید:اسماعیلیه را بلاغات سبعه می‌باشد که کتاب بلاغ اول برای عامه،کتاب بلاغ دوم‌ رفیق التمیمی‌5بهترین منبع برای مراحل دعوت نوشته‌های شریف ابو الحسین است که‌ امر دعوت در خارج از قلمرو فاطمیان،در جزایر سازمان داده شده بود. جهان برای مقاصد دعوت به داوزده جزیره تقسیم شده بود. بیشتر اوقات خصمانه بود و این امر آشکار شدن داعی را در میان مردم دشوار و به کلی‌ نفوذ در طبقه حاکم،از شیوه‌های مهم داعیان برای گسترش آیین اسماعیلی بود. پدر ابو علی سینا،از جمله افرادی است که به دعوت داعیان پاسخ داد. امام از طریق سلسله‌مراتب سازمان دعوت بود. 8. برای سهولت در امر تبلیغ،قلمرو دعوت به داوزده جزیره تقسیم شده بود که در"


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.