Skip to main content
فهرست مقالات

پیوند لفظ و معنی در ادبیات عرفانی

نویسنده:

ISC (34 صفحه - از 157 تا 190)

کلید واژه های ماشینی : عرفانی ، معنی ، لفظ ، عرفا ، زبان ، حقایق ، عشق ، عقل ، عقل ، معارف

خلاصه ماشینی:

"عرفا و اشراقیون بر این عوالم،عالم دیگری را نیز اضافه کرده،آن را عالم مثال یا ملکوت می‌نامند،که برزخ و حد میانه‌ایست بین عالم مجردات و عالم ماده7 2-بنا بر سه اصل اساسی فلسفۀ صدر المتألهین،که با براهین متعدد اثبات شده و با کشف و شهود مورد تأیید و تأکید قرار گرفته‌اند، یعنی: -اصالت وجود8 -وحدت وجود9 -تشکیک در حقیقت وجود10 سراسر جهان هستی(از مبدأ جهان یعنی از فعلیت نامتناهی تا مادة المواد عالم اجسام که قوۀ نامتناهی است)بصورت رشتۀ واحد و متصلی است که هیچ مرتبه‌ای از مرتبۀ دیگر جدا نیست. نمونه‌ای از تکرار تشبیه و تمثیل با اقرار به نقص و نارسائی آن: {Sتو چو جانی،ما مثال دست و پا#قبض و بسط دست،از جان شد رواS} {Sتو چو عقلی،ما مثال این زبان#این زبان از عقل دارد این بیانS} {Sتو مثال شادی و ما خنده‌ایم#که نتیجۀ شادیی فرنده‌ایمS} {Sجنبش ما هر دمی خود اشهد است#که گواه ذو الجلال سرمد استS} {Sگردش سنگ آسیا در اضطراب#اشهد آمد بر وجود جوی آبS} {Sای برون از وهم و قال و قیل من#خاک بر فرق من و تمثیل من!S}40 -ثانیا"خواه ناخواه،مطلب ناتمام می‌ماند،اگر چه هزاران عمر بپایان رسد و هزاران مجلس تمام گردد!همۀ بحثها،همچون مباحث مولوی در مثنوی،سرانجام با این جمله پایان می‌پذیرند که: «این سخن پایان ندارد» 2-تأویل یا عروج از لفظ به معنی«اشارت عبارت» {Sمپیچ اندر سرو پای عبارت#اگر هستی ز ارباب اشارتS} {Sنظر را نغز کن تا نغز بینی#گذر از پوست کن تا مغز بینیS} {Sچو هر یک را از این الفاظ جانی‌ست#به زیر هر یک از اینها جهانی‌ست41 S} «تاویل»یک سیر صعودی است از لفظ به معنی برعکس درجات تنزل از معنی به لفظ."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.