خلاصه ماشینی:
در این تحقیق میزان کارائی کلیهء مدرسان مراکز تربیت معلم در سطح استان به تفکیک مدرک تحصیلی،سابقهء خدمت و رشتهء تحصیلی آنان مورد بررسی قرار گرفته است.
هدف اصلی در این تحقیق ارزیابی تاثیر چند متغیر مشخص در کارآئی مدرسان مراکز تربیت معلم است و لذا مورد«1»به این لحاظ که دروس مختلف مراکز توسط مدرسان متفاوتی تدریس میشود و لذا نمرات آنها بلحاظ متفاوت بودن ماهیت دروس و نیز سابقهء معلمین نمیتواند با یکدیگر قابل مقایسه باشد.
اما در مورد دوم،یعنی شیوههای بررسی ملاکهای کارآئی،را نیز میتوان مجموعا به سه گروه تقسیم نمود: 1-رتبهبندی عملکرد معلم توسط افراد مختلف چون دانشجویان و مسؤلین مراکز و مدارس و خود معلم 2-ارزیابی عملکرد موفقیت دانش آموزان یا دانشجویان بر اساس آزمونهای پیشرفت تحصیلی 3-عملکرد معلم در آزمونهای مربوط به کار آئی معلم از موارد فوق،«1»بیشترین کاربرد را در تحقیقات مختلف دارد و در برخی از بررسیها ترکیبی از این عوامل به کار برده میشود.
از آنجا که در مراکز تربیت معلم امتحان نهائی وجود ندارد تا سطح پیشرفت تحصیلی دانشجویان با ملاک واحدی سنجیده شود و آزمونهای مشخص نیز جهت ارزیابی کارآئی معلمین و مدرسین وجود ندارد به ناچار از مورد اول که در عین بیشترین کاربرد را در بررسیها دارد استفاده میشود از این رو کارآئی مدرسان در نوع ذکر شده از خلال دو پرسشنامه که یکی توسط دانشجویان و دیگری مسؤلین تکمیل گردیده است مورد ارزیابی قرار گرفته است.
در بررسی حاضر نیز اثر سه عامل رشتهء تحصیلی،مدرک تحصیلی و سابقهء خدمت و تاثیر متقابل و توام این سه عامل در کارآئی مدرسان مراکز تربیت معلم مورد توجه قرار گرفته است.