چکیده:
شرور از منظر قرآن کریم گرچه موجود بالعرض است اما واقعیتی انکار ناپذیر می باشد و نمی توان آنها را معدوم یا موهوم فرض نمود؛ لکن با در نظر گرفتن فلسفه خلقت انسان از منظر قرآن قابل تحلیل عقلانی است. فلسفه های شرور (و به تعبیر قرآنی چرایی امتحانهای دشوار الهی) را می توان به چهار دسته تقسیم و تحلیل کرد: بازشناسی صالحان و ناصالحان، رساندن انسان به تکامل و سعادت، تحقق علم الهی به نتیجه نوع عملکرد انسان گرفتار شده و مبتلا به شرور و بالاخره ایجاد مظهر جامع صات خدایی و خلافت جامع الهی در میان انسانها.
نیز فلسفه ماندن طولانی در جهنم که یکی از شرور مهم تلقی می گردد، تطهیر جهنمیان از آلودگی و تناسب با بهشتیان خواهد بود که سرانجام به ورود آنان به بهشت و یا حداقل تبدیل عذاب جهنم به نعمت برای آنان می انجامد.
خلاصه ماشینی:
"با عنایت به علم مطلق خداوند به آینده و گذشته بر همه چیز از جمله انسانها این سؤال مطرح میشود که منظور از این آیات که فلسفه امتحان و سختیها و شرور را علم پیدا کردن خداوند به نتیجه میداند چیست؟ در پاسخ به این سؤال،مفسران چند جواب دادهاند،از جمله: 1:برخی گفتهاند منظور علم اولیای الهی است و اسناد آن به خدا تشریفی است چنانکه در پارهای از موارد خدا گفته شده اما منظور دوستان خداست مثل این آیه: {/إن الذین یؤذون الله و رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الآخرة و أعد لهم عذابا مهینا *الاحزاب 57*/}بیگمان،کسانی که حدا و پیامبر او را آزار میرسانند،خدا آنان را در دنیا و آخرت لعنت کرده و برایشان عذابی خفتآور آماده ساخته است.
نتیجهگیری: شرور به مثابهی امتحانهای الهی در عرصهی روند تکاملی انسان تلقی میگردد گرچه در ظاهر به چهار دسته تقسیم میشوند اما در نهایت فلسفهی عمدهی شرور ارتقاء جهان انسانی از مرحلهی ابتدایی به مرحلهی بالاتری تلقی میگردد چرا که انسانهای مستعد تا ضعفها و نقصهای خود را به واسطهی مواجه شدن با شرور نشناسند نمیتوانند به تکامل برسند پس هدف تکامل است و این روند باید تحقق خارجی یابد که از آن به علم خداوند به نتیجهی امتحان تلقی شده است چرا که عدم علم خداوند به منزلهی عدم ظهور انسانهای پاک در جامعه است و همهی اینهای میتوانند در فلسفهی چهارمی خلاصه شود که ایجاد مظهر خداوند در میان انسانها است تا بتواند جامع صفات الهی باشد و این چیزی است که او را از فرشتگان برتر میسازد و همهی شرور اخلاقی و فسادها و جنایتها و نیز شرور طبیعی را در عالم مادی موجه مینماید."