Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تطبیقی برنامه های تربیت معلم ایران و سایر کشورهای جهان

نویسنده:

ISC (44 صفحه - از 173 تا 216)

کلید واژه های ماشینی : معلمین ، تربیت ، آموزش ، تربیت‌معلم ، مدارس ، برنامه‌های تربیت‌معلم ایران ، علمی ، آموزش و پرورش ، تربیت معلمین مدارس متوسطه ، فرانسه

خلاصه ماشینی:

"در حال حاضر در کشور ترکیه، تامین معلمین مقاطع مختلف تحصیلی آموزش و پرورش به صور مختلف و از طرق متفاوت انجام می‌گیرد که ذیلا به آن اشاره می‌شود: الف:مراکز تربیت معلم ابتدائی:تعلیم و تربیت معلمین مدارس ابتدائی بعهده این مراکز است که در حال حاضر بیش از 90 مرکز آموزشی در سرتاسر مملکت به این امر اشتغال دارند و علی رغم اینکه اصولا می‌بایست کلیه معلمین مدارس ابتدائی کشور از یک منبع و تحت یک نظام واحد تامین می‌شد، شواهدی در دست است که در مقطع ابتدائی در کنار معلمین رسمی و کار ورزان معلمی، معلمین حق التدریسی (موقت)، سرباز معلمین، معلمین جانشین، آموزشگران، افسران وظیفه ذخیره و نظایر آنها نیز که همگی از منابع مختلف آموزشی تامین‌ شده‌اند، به امر تدریس اشتغال دارند. پس از تصویب و اجرای گزینش از طریق کنکور سراسری و با توجه به مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت فرهنگی و آموزش عالی در سال 1369، برنامه درسی مراکز با توجه به برنامه‌های درسی رشته‌های دبیری دانشگاهها، در سطح کاردانی، مورد تجدید نظر قرار گرفت و به صورت واحدی در طول 4 ترم تحصیلی ارائه می‌شود و مثل دانشگاههای کشور، دانشجویان این مراکز نیز در طول دوران تحصیلی خود، دروس- عمومی، تربیتی و اختصاصی را طبق جدول تعیین شده تحصیل می‌کنند. د-با توجه به تمرکز سیاست و خط مشی برنامه‌های آموزشی ایران در شورای عالی برنامه‌ریزی و رهنمودهای ستاد انقلاب فرهنگی مبنی بر هماهنگ سازی فعالیتهای آموزشی و وحدت بخشیدن به نظام تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش کشور، روشهای آموزشی تقریبا مشابه و یکسان در کلیه مراکز تربیت معلم، مخصوصا در زمینه دروس تربیتی و کارهای عملی نظیر تمرین دبیری و کار آموزی به اجرا گذاشته می‌شود، که من جمله مسئله امکان برابر سازی دروس نیز ناشی از همین تشابه است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.