خلاصه ماشینی:
بررسی-های بهعملآمده در ایالات متحده حاکی از آن است که در سال 1966،60 درصد آلودگی هوا ناشی از تردد وسائط نقلیه موتوری بوده استẒ-میلیون ریال در روز میرسد که با کسر آن از هزینههای شخصی،کل هزینهترابری تهران به بیش از 174 میلیون ریال در روز و تقریبا 63 میلیاردریال در سال بالغ میگردد.
بررسی-های بهعملآمده در ایالات متحده حاکی از آن است که در سال 1966،60 درصد آلودگی هوا ناشی از تردد وسائط نقلیه موتوری بوده استẒ-میلیون ریال در روز میرسد که با کسر آن از هزینههای شخصی،کل هزینهترابری تهران به بیش از 174 میلیون ریال در روز و تقریبا 63 میلیاردریال در سال بالغ میگردد.
بررسیهای انجام شده بیانگر آن است که دود حاصل از موتوروسائط نقلیه بنزینی حاوی مونواکسیدکربن،اکسیدهای گوگرد،هیدرو-کربورها،اکسیدهای ازت،ذرات معلق(عمدتا سرب)و حدود 15 نوع (به تصویر صفحه مراجعه شود)تصویر 1:شدت آلودگی هوا بر اثر ترافیک(بحرینی 1369،86).
جدول 3:سهم آلوده کنندههای عمده وسائط نقلیه بنزینیدر ایالات متحده امریکا در سال 1968 (به تصویر صفحه مراجعه شود)(نویدی،1350) بطور کلی این آلودگیها بر روی ارگانیسمها،چه ارگانیسمهایگیاهی،چه حیوانی و چه انسانی که زنجیره بهم پیوسته حیات را تشکیلمیدهند،تاثیر نامطلوب دارد و میزان افزایش آن بنوبه خود میتواندمحیط زیست(آب،خاک،هوا،و منابع معدنی)را مختل نماید.
گو اینکهبنظر میرسد این مسئله به مرور زمان بدلایلی چون تعبیه موانع یاحصارهای ترافیکی،درک احساس خطر(بروز حادثه)و آموزش مقرراتترافیک تا حدی کاهش یافته لیکن به جرات میتوان اظهار داشت کهبخشی از تخلفات موجود در سطح شهرها معلول طراحی غیر اصولیبافتهای فیزیکی بوده و به همین دلیل نمیتوان آنها را به حساب پایین بودن فرهنگ ترافیک شهروندان گذاشت.