چکیده:
حوزه مدیریت در حال طی کردن مرحله گذار پاردایم سازمانی از مدرن به پست مدرن است. بسیاری از شرکت ها در حال گذار از مدیریت سنتی سلسله مراتبی به مدیریت مشارکتی هستند. در این راستا یکی از قابلیت های مهم سازمانی که می تواند به سازمان ها در مقایسه با سازمان های دیگر مزیت سازمانی پایدار ایجاد کند، سرمایه اجتماعی است. به عبارتی این سرمایه قادر است سازمان ها را از شکل سنتی به سوی سازمان یادگیرنده هدایت نماید. سرمایه اجتماعی از دارایی های نامشهودی است که می تواند در توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی یک جامعه کار ساز باشد. لذا بر این اساس مقاله حاضر در پی آن است که مشخص نمایدکه با این سرمایه ارزشمند می توان، ویژگی های فرهنگ سازمانی یادگیرنده را ایجاد کرد، یعنی کارکنان سازمان را توانمند، کارآفرینی سازمانی را تقویت، و خلاقیت افراد سازمان را افزایش داد و از طرفی فرایندهای مدیریت دانش را توسعه داد. با ایجاد چنین شرایط مناسبی می توان به یک سازمان یادگیرنده تبدیل شد. سازمان یادگیرنده شدن باعث می شود که مؤلفه های سرمایه اجتماعی در سازمان نهادینه شوند. چنانچه اگر تمامی سازمان ها در این راه گام بردارند، این امر باعث می شود که عملکردهای اقتصادی بهبود یابند.
خلاصه ماشینی:
"(1)- nosrednA&riatsilA (2)- nekilliM (3)- nossinnahoJ (4)- lahsohG&teiipahaN (5)- tareB با توجه به مطالب فوق میتوان گفت که مدیران میتوانند با تقویت مؤلفههای سرمایه اجتماعیدر سازمان،به ویژه با تقویت مؤلفههای مورد اشاره تحقیق،شرایط مناسبی را در جهت بروزفعالیت کارآفرینانه برای افراد سازمان ایجاد نمایند و از این طریق یکی از ویژگیهای فرهنگسازمانی یادگیرنده را جهت تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده ایجاد نمایند.
در یک جمعبندی کلی با توجه به مطالب اینقسمت و قسمت قبل(ایجاد ویژگیهای فرهنگ سازمانی یادگیرنده جهت تبدیل شدن به سازمانیادگیرنده)میتوان گفت که با تقویت مؤلفههای سرمایه اجتماعی میتوان با کمترین هزینه(1)- ttahB (2)- yrdnaL (3)- nowK&reldA (4)- fpmutS&nomyT (5)- reraehS سازمان را به یک سازمان یادگیرنده تبدیل نمود.
یک سازمان یادگیرنده سازمانی استکه شیوههای انجام کار را هدایت میکند،به آموزشی کارکنان اهمیت میدهد،به کارکنانیادآور میشود که همواره علاقهمند فراگیری باشند،گروههای کاری را تشکیل میدهد،برریسک تأکید و از سرزنش کردن دوری میکند،با کارکنان ارتباط همه جانبهای برقرار میکندو اطلاعات لازم را به موقع در اختیارشان قرار میدهد،به آنها میآموزد که قدرت تصمیمگیریو اطلاعات لازم را به موقع در اختیارشان قرار میدهد،به آنها میآموزد که قدرت تصمیمگیریواقعبینانه را در خود توسعه دهند،از ایدههای جدید استقبال میکند،باز خوردهای مثبت را بههمه کارکنان به طور مستمر ارائه میدهد و تنبیهها را به حداقل میرساند،آگاهی و شناخت را&%02234HARG022G% سرلوحه رشد حرفهای کارکنان قرار میدهد،به پروندهها در حداقل زمان ممکن رسیدگیمیکند،رضایت و غرور کارکنان را تقویت میکند،برای پرهیز از خودمحوری قدرت را به طورتقریبا منطقی در سراسر سازمان توزیع میکند،بر اطلاعات مستند تکیه داد نه بر فرضها ودهنبینیها،از تجارب خود و گذشتگان به خوبی درس میگیرد و ارزش شکستها رامیداند(میثمی،1388)و در نهایت کارکنان سازمان یادگیرنده دارای سه ویژگی خاص از قبیلاعتماد به نفس،پشتکار جدی و تمایل برای همکاری و مشارکت هستند(گس1،1997).
سرمایه اجتماعی راهکاری برای مدیران سازمانهاست که با توجه بهآن با کمترین هزینه نسبت به دیگر منابع سازمانی که هزینهبر میباشند،میتوانند ویژگیهایفرهنگ سازمانی یادگیرنده را در سازمان خود ایجاد نمایند و فرایندهای مدیریت دانش را درسازمان توسعه داده و از این طریق خود را به سازمان یادگیرنده تبدیل نمایند."