چکیده:
مسئله اصلی این مقاله اندازهگیری کارایی پژوهشی گروههای آموزشی با هدف تعیین گروههای آموزشی کارا و ناکارا بود.در صورتی که بتوان ارزیابی عملکرد پژوهشی گروههای آموزشی را یک فرایند ورودی-خروجی در نظر گرفت.در این صورت استفاده از روش ریاضی DEA روشی مناسب , قابل اطمینان برای پژوهش است.روش DEA یک رویکرد علمی است که از طریق محاسبه کارایی به ارزیابی عملکرد میپردازد.در این مقاله با نگرشی سیستماتیک به پنج گروه آموزشی علوم انسانی،علوم پایه،فنی-مهندسی،کشارزی و هنر،اطلاعات پژوهشی آنها در قالب ورودیها و خروجیهای پژوهشی در سال 8831 از موثقترین منابع به صورت میدانی و کتابخانهای گرد آوری شد.با توجه به ماهیت مسئله از بین مدلهای DEA مدل CCR اصلاحی خروجیگرا با محدویتهای وزنی به عنوان مدل تحقیق برای ارزیابی کارایی انتخاب شد.یافتههای تحقیق تعداد یک متغیر ورودی و چهار متغیر خروجی را نشان داد.همچنین از بین پنج گروه آموزشی،گروه کشاورزی کارا و بقیه ناکارا شدند.گروههای آموزشی ناکارا یعنی علوم انسانی،علوم پایه،فنی-مهندسی و هنر برای رسیدن به مرز کارایی بایستی هریک از خروجیهای پژوهشی خود را به میزان 47،2،41،2،39،41 بهبود دهند.
خلاصه ماشینی:
"صص 27-55ارزیابی کارایی پژوهشی گروههای آموزشی با استفاده از مدل DEA
در صورتی که بتوان ارزیابی عملکرد پژوهشی گروههای آموزشی را یک فرایند ورودی-خروجی در نظر
در این صورت استفاده از روش ریاضی DEA روشی مناسب , قابل اطمینان برای پژوهش است.
DEA یک رویکرد علمی است که از طریق محاسبه کارایی به ارزیابی عملکرد میپردازد.
آموزشی ناکارا یعنی علوم انسانی،علوم پایه،فنی-مهندسی و هنر برای رسیدن به مرز کارایی بایستی هریک از
روش DEA بطور گستردهای برای ارزیابی عملکرد و تحلیل کارایی سازمانهای اجتماعی
(6)- Korhonen et al آذر و ترکا شوند(5831)از طریق مدل DEA عملکرد آموزشی و پژوهشی 12 گروه آموزشی
بتوان ارزیابی عملکرد پژوهشی گروههای آموزشی را یک فرایند ورودی-خروجی در نظر
ازاینرو هدف اصلی این تحقیق بکارگیری روش DEA برای ارزیابی کارایی پژوهش گروههای
جامعه آماری این تحقیق شامل 5 گروه آموزشی علوم انسانی،علوم پایه،فنی-مهندسی،کشاوری و هنر وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر
مراحل و فرایند اجراء ارزیابی کارایی گروههای آموزشی با روش DEA شامل چهار مرحله
جواب بهینه این پنج مدل که میزان کارایی نسبی گروههای آموزشی را در مقایسه با یکدیگر
با توجه به اینکه مدل دارای ماهیت خروجی است گروههای آموزشی ناکارا برای بهبود
با توجه به اینکه ارزیابی عملکرد دانشگاه و گروههای آموزشی را یک فرایند ورودی-
است(آذر و ترکا شوند،5831:1)که از طریق محاسبه کارایی به ارزیابی عملکرد پژوهشی گروههای آموزشی پرداخت.
انتخاب به این دلیل بود که ما فرض بازده ثابت به مقیاس برای مدل DEA در نظر گرفتیم.
ارزیابی عملکرد آموزشی و پژوهشی با استفاده از مدل تحلیل"