Skip to main content
فهرست مقالات

حق حبس در کنوانسیون بیع بین المللی و مطالعه تطبیقی آن در حقوق ایران

نویسنده:

ISC (42 صفحه - از 1 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : فارابی، فارسی، زبان، اجتماعی، انسان، ترکی، فیلسوف، سعادت، حکیم، یونانی

مجالس بزرگداشت دانشمندان و متفکران و مفاخر تاریخی در واقع کلاسهای همگانی و اجتماعی محسوب می‌شود.اگر در کلاسهای‌ محدود مدارس و مکاتب دروس معینی از دیدگاهی محدود و مشخص به گروهی‌ معدود آموخته می‌شود در این کلاسهای اجتماعی درسی اساسی‌تر و بحثی‌ شگرفتر که جامع جهات انسانی و ملی و علمی و ارشادی است مطرح می‌شود. از نظر انسانی بزرگداشت اندیشمندانی که فارغ از قالبهای تنگ قومی و نژادی و جغرافیایی به راز آفرینش و سعادت انسان و تعالی دانش بشری‌ اندیشیده و خدمت کرده‌اند درسی است برای جوامع و اقوام متشتت و بیدار باشی است برای کوته نظران و کوته نظریها که فارغ از رنگ و نیرنگها به وحدت جامعهء انسانی و آرمانهای اساسی بشری بیندیشند. از نظر ملی این نوع احتفالات در واقع تذکاری است نسبت به اصالتهای‌ گذشته و ارزشهای میراث تاریخی و انگیزه‌ای است برای ایجاد و تقویت روحیهء اعتماد به نفس و غرور مثبت اجتماعی و ملی.از نظر علمی فرصتی‌ است برای متمرکز ساختن توجهات علمی و پژوهشی بر روی یکی از اوراق‌ کتاب فرهنگ ملی و معارف جهانی و بحث و تحقیق و تدقیق برای روشن‌ ساختن ارزشهای گوناگون یکی از مظاهر و مفاخر ذوق و اندیشهء ایرانی. و بالاخره و شاید مهمتر از همه ارشادی است برای جوانان مملکت و نسل‌ معاصر که گذشتهء میهن خود را نیک بشناسند و از توفیقات عظیم نیاکان‌ خود در راه دانش و بینش و خدمت به جامعهء انسانی الهام بگیرند و تجارب‌ معتبر و موفق دیروز را سر مشق کوشش و تلاش امروز قرار دهند.

خلاصه ماشینی:

"سید جعفر سجادیسخنی چند پیرامون مدینهء فاضلهء فارابی مقصود فارابی از مدینهء فاضله آن گونه مدینه ایست که بر اساس‌ زعامت و رهبری افاضل باشد و بعبارت دیگر ریاست عالم بر جاهل و یا نظامی که افضل نظام باشد و آن نظام حاکم فاضل با فضیلت است و یا آنگونه‌ نظامی که فضیلت بر رذیلت حکومت کند که مآل و بازگشت همهء این وجوه‌ بیک وجه است و آن حکومت عادله است و آن حکومتی است که اساس‌ آن بر عدالت باشد آن نوع عدالت مطلقی که مدار چرخ طبیعت و خلقت‌ بر آنست وی در تصویر دورنمای این حکومت که بظن قوی هیچگاه تحقق‌ خارجی نیافته است گوید:هر یک از آدمیان بر چنان سرشتی آفریده‌ شده‌اند که هم در قوام وجودی خود و هم در جهت نیل به برترین کمالات‌ ممکن نیاز به اموری بسیار دارد که به تنهائی قادر بانجام آن نمی‌باشند و بعبارت دیگر آدمی زاد به کمال ممکن خود نمی‌رسد مگر در زیست‌ اجتماعی و معاونت و یاری بهمدیگر و همین امر است که عامل اساسی‌ عمران و آبادانی سرزمین خدا است و چون زندگی در اجتماع برای انسان‌ امری است طبیعی باید راهی پیدا کرد که بشریت در زیست اجتماعی خود قرین کامیابی و سعادت شود و از مهالک و مفاسدی که دامنگیر آن‌ میشود نجات یابد زیرا آدمی را دو گونه خصال بود یکی خصال و صفات‌ خوب و پسندیده و دیگر صفات بد و ناپسندیده و اجتماع محل بروز و ظهور این هر دو است،همانطور که کمالات و فضائل در جامعه ظهور کرده‌ مدارج خود را طی میکند محل بروز رذائل و حالات روحی غیر انسانی‌ نیز جامعه میباشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.