چکیده:
این پژوهش برای یافتن جواب به سئوال آیا استفاده از الگوی پیش سازمان دهنده به
طور معنیدار موجب یادگیری مطالب درس روانشناسی میگردد؟انجام گرفت.در این روند 134
نفر از دانشآموزان دختر و پسر سال چهارم ادبیات و علوم انسانی به طور خوشهای
انتخاب و سپس به روش تصادفی در طرح چهار گروهی سولومون قرار گرفتند.برای سه فصل از
مطالب کتاب درسی پیش سازماندهندهای طراحی گردید.مطالب درسی به
گروههایآزمایشی با پیش سازماندهنده و گروههای کنترل با روش
سنتی(سخنرانی) تدریس گردید.تحلیل واریانس دو سویه در نمرات پس آزمون چهار گروه مورد
مطالعه (73/8 F، df، 005/0P) نشان داد که میزان یادگیری در گروههای آزمایشی
به طور معنیدار بیشتر از گروههای کنترل بود.بدین ترتیب بر مبنای این یافته به
دبیران، اساتید و سایر مدرسان توصیه میشود که در ابتدای هر فصل از کتاب پیش
سازماندهندههایی از همان فصل را طراحی کنند.
خلاصه ماشینی:
پس اگر موضوعات و مفاهیم درسی هر جلسه از تدریس را از کل به جز سازمان داده شده و در اول تدریس به فراگیران به حالت کتبی یا شفاهی ارائه شود و در چنین سازماندهی به شناخت و دانش قبلی فراگیران توجه گردد احتمال یادگیری معنیدار بیشتر خواهد بود.
جدول شماره 2:نتایج تحلیل واریانس دوطرفه پسآزمون(چهار گروه) همان طور که در جدول ملاحظه میشود F بدست آمده برای تأثیر پیشسازماندهنده برابر 73/8 میباشد و در سطح 05/0 معنادار است و آشکارا تفاوت یادگیری گروههای آزمایشی و کنترل را نشان میدهد.
بنابراین همانطور که آزوبل بیان میکند مطالبی که در ارتباط با ساخت شناختی باشند و در ساخت مناسب طرحریزی شوند اگر مطالب به صورت سازمان یافته و معنیدار ارائه گردند در مقایسه با مطالبی که پراکنده و بدون سازمان ارائه گردند به مدت طولانی نگهداری میشوند نتیجه این تحقیق با نتیجه پژوهشی لوتین و همکاران که اعلام میدارند، اگر معلم درس خود را با یک پیش سازماندهنده شروع کند(یعنی خلاصه شفاهی و یا کتبی از درس را که از لحاظ محتوا نسبت به خود درس در سطح بالاتری از انتزاع و جامعیت باشد ارائه دهد)آن درس برای یادگیرندگان معنیدار و آشنا جلوه خواهد کرد و در نتیجه یادگیری و یادداری آن آسانتر است، همسو میباشد.
ج:به مدرسان محترم توصیه میشود که حداقل جهت ایجاد مساله در ذهن فراگیران، از الگوی پیش سازمان دهنده برای تدریس هر درس بنحو مناسب استفاده کنند تا اینکه بتدریج حفظ گرایی از نظام آموزشی برچیده شده و به سوی یادگیری معنیدار حرکت نماید.