Skip to main content
فهرست مقالات

اثر آموزش پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی و هوش کودکان در دوره دبستان

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 57 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : کودکان، اثر آموزش پیش‌دبستانی بر پیشرفت، هوش، برنامه پیش‌دبستانی، اطلاعات، آموزش، پیشرفت تحصیلی، نمرات، هوش کودکان در دوره دبستان، سواد

خلاصه ماشینی:

"در نتیجه تفاوت بین دو گروه که از طریق آزمون‌ t نشان داده شده بود می‌توانست بخاطر تفاوت در مختصات اقتصادی فرهنگی دو گروه باشد نه به دلیل اثرات برنامه پیش‌دبستانی بدین لحاظ، تحلیل واریانس دو عاملی که در آن سابقه اجتماعی فرهنگی خانواده(طبقه اجتماعی)بصورت یک متغیر مستقل با دو سطح(پائین و بالا، طبق تعریف مذکور در بخش روش)و سابقه برنامه پیش‌دبستانی بصورت متغیر مستقل دوم(دو سطح، یکی دارای سابقه برنامه پیش‌دبستانی و دیگری بدون این نوع تجربه)بود انجام گردید. جدول مذکور نشان می‌دهد که در گروه طبقه پائین گروهی که برنامه پیش‌دبستانی را گذارنده دارای میانگین بالاتری در معیارهای پیشرفت، هوش و ارزیابی معلمین بوده است، منتها این تفاوتها در سه مورد باندازه‌ای نبود که آزمون آماری معنی‌دار باشد(ارزیابی در مورد هوش، علاقه، و نمره درس حساب). بطور کلی بنظر می‌رسد که در گروه طبقه پائین، برنامه پیش‌دبستانی موجب پیش‌افتادگی پیشرفت تحصیلی آزمودنیها در دروس علوم و فارسی گردیده، ارزیابی معلمین در موردپیشرفت آزمودنیها نیز تائیدکننده این اثرات است، و نمره هوش آنان نیز هم جهت با این یافته‌ها تفاوت معنی‌داری را نشان می‌دهد. نتیجه‌گیریبرتری آزمودنیهایی که برنامه پیش‌دبستانی را گذارنده‌اند بر سایر آزمودنیها که بطور همخوان در همه مقایسه‌ها و در همه مراحل مطالعه نشان داده شد، و وجود تفاوتهای معنی‌دار در بین دو گروه در اکثر مقایسه‌های انجام شده نشان دهنده اثرات‌مطلوب آموزش پیش‌دبستانی بر پیشرفت تحصیلی نمرات هوش کودکان حتی تا پایان سالهای دبستان است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.