چکیده:
فرم تبعی مدل های سیستمی تخصیصی مصرف کننده باید با ویژگی های نظری نظریه تقاضای مصرف کننده سازگار باشد و بتواند در عمل رفتا ر مصرف کننده را تبیین و واقعیت های آماری را توضیح دهد. در این مقاله ابتدا برخی از ویژ گی های مهم نظریه تقاضای مصرف کننده بررسی شده است. سپس 4 رهیافت اساسی که به تبیین سیستمی رفتار مصرف کننده می پردازد، مورد مطالعه قرار گرفته و مدل ترکیبی (دورگه) CBS و NBR معرفی شده الست. در بخش بعدی مطالعه تجربی با استفاده از مخارج مصرفی سالانه خانوارهای شهری ایران طی دوره 1350-1380 انجام یافته است. نتایج نشان می دهد مدل CBS با خواص نظری سیستم تقاضا سازگارتر است.
The functional form of the consumer allocation models should be to satisfy theoretical properties derived from the theory consumer demand and it must be able to explain the behavior of the consumer and the realized facts by the real data. At the first part of this paper، we have explained some of the theoretical characteristics of the consumer demand theory، then 4 different systems approach that explain the behavior of the consumer have been studied and hybrid model of CBS and NBR has been introduced. At the second part of this paper، an empirical study has taken place by using consumption expenditure data of the urban households in Iran during the period 1971-2001. The result shows that CBS model is more consistent than other models with theoretical properties of the demand.
خلاصه ماشینی:
"سیستمهای مختلف تقاضا، و معرفی سیستم تقاضای CBS، به بررسی سازگاری این الگو در تبیین رفتار مصرف کنندگان در اقتصاد ایران پرداخته شود و برای انجام آزمون تجربی از مخارج خانوارهای شهری ایران برای دورههای 1380-1350 استفاده شده است.
لذا گروههای مخارجی مورد استفاده در این تحقیق و علائم اختصاری آنها بهصورت زیر میباشد؛ 1- خوراک (FO) 2- مسکن (HO) 3- پوشاک (CL) 4- لوازم و اثاثیه (FU) 5- متفرقه (TH) لازم به ذکر است که آمار مربوط به مخارج خانوار شهری، از " نتایج تفصیلی آمارگیری از هزینه و درآمد خانوارهای شهری" جمعآوری شده است که هر سال توسط مرکز آمار ایران منتشر میشود.
جدول 6- برآورد سیستم تقاضای CBS برای گروههای عمده کالایی مخارج مصرف کننده D69 سهم خوراک (sfo) 1685/0- 0437/0 0447/0- 0573/0 0800/0 0062/0 0037/0- 0935/0- 648/0 (se) (0358/0) (0359/0) (0219/0) (0276/0) (0330/0) (0230/0) (1006/0) (0127/0) سهم پوشاک (scl) 0058/0- 0260/0- 0060/0 0433/0 0222/0 0141/0 3139/0- 256/0 (se) (0187/0) (0184/0) (0114/0) (0139/0) (0175/0) (0124/0) (1423/0) سهم مسکن (sho) 0561/0 1446/0 0743/0- 1299/0- 0450/0 0628/0- 1552/0- 303/0 (se) (0540/0) (0521/0) (0333/0) (0398/0) (0509/0) (0338/0) (1304/0) سهم لوازم و اثاثیه (sfu) 0142/0- 0143/0- 0271/0 0251/0- 0221/0 0439/0 1970/0- 335/0 (se) (0184/0) (0188/0) (0114/0) (0139/0) (0185/0) (0121/0) (1581/0) سهم سایر (sth) 1324/0 1480/0- 0858/0 0545/0 1249/0- 0013/0- - در جدول فوق اعداد داخل پرانتز که در سطر مربوط به (se) آمده است نشاندهنده انحراف معیار پارامتر تخمین زده میباشد.
نتایج حاصل از برآورد تجربی این دو مدل و آزمون فرضیههای مربوط به سازگاری با ویژگیهای نظری رفتار مصرف کنندگان، نشان داد که در سیستم تقاضای AIDS قید همگنی و تقارن صادق نبوده و مطالعه تجربی مخارج خانوار شهری آن را تأیید نمیکند."