چکیده:
بررسی حاضر،به صورت یک پژوهش پیمایشی،با بهکارگیری ابزار پرسشنامه در قالب 71 سؤال چهارگزینهای در مقیاس لیکرت،به تجزیه و تحلیل دیدگاههای 631 عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در خصوص شناسایی عوامل اقتصادی-رفاهی،فرهنگی،فردی،انگیزشی و بوروکراسی و اداری مؤثر بر فعالیتهای علمی-پژوهشی پرداخته است. دادهها نشان داد که،عامل فردی در قالب(عدم آشنایی اعضاء هیئت علمی با شیوههای نوین علمی پژوهش،عدم تسلط کافی بر زبان انگلیسی و عدم برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینههای آمار و روششناسی)همانند یافتههای برخی از پژوهشهای صورت گرفته در گذشته،در مقایسه با سایر عوامل مذکور،بیشترین نقش بازدارندگی را در انجام فعالیتهای علمی-پژوهشی اساتید دانشگاه داشته است.ایجاد محدودیت در ساعات تدریس برای برقراری تناسب میان فعالیتهای پژوهشی و آموزشی،توجه بیشتر به ارتباطات میان مراک دانشگاهی داخلی و خارجی و فراهمسازی بسترهای لازم برای این کار،برگزاری کلاسهای اینترنت و رایانه همراه با چاپ بروشور در خصوص معرفی پایگاههای اطلاعاتی و امکانات آنها و تقلیل ساعات تدریس موظفی افراد توانمند در پژوهش و استفاده از این توانائیها در امر پژوهش به جای آموزش، پیشنهادات محققان برای رفع برخی از معضلات شناخته شده است.
خلاصه ماشینی:
"عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قمچکیده
لیکرت،به تجزیه و تحلیل دیدگاههای 631 عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در خصوص شناسایی عوامل
اقتصادی-رفاهی،فرهنگی،فردی،انگیزشی و بوروکراسی و اداری مؤثر بر فعالیتهای علمی-پژوهشی پرداخته است.
هدف این پژوهش مطالعهء نقش عوامل مؤثر بر فعالیتهای علمی
1-بررسی دیدگاه اعضاء هیئت علمی دربارهء عوامل فردی مؤثر بر
نفر(6/8%)بسیار زیاد این مهم را تأئید کردهاند که جدول شمارهء 7
عوامل مؤثر اقتصادی-رفاهی بر فعالیتهای علمی-پژوهشی
فعالیتهای علمی-پژوهشی دادهها حاکی از آن است که 7 نفر
به عنوان یک مانع فرهنگی در فعالیتهای علمی و پژوهشی بسیار
علمی-پژوهشی اعضاء هیئت علمی،در حد بسیار کم و کم
مهم پژوهش مانع جدی دیگری در راه انجام فعالیتهای علمی-
که اعضاء هیئت علمی دانشگاه نقش عوامل فردی را به عنوان یک
مانع مهم در مقابل فعالیتهای علمی-پژوهشی در حد بسیار زیاد
از موانع پژوهش برمیشمارد این در حالی است که تأثیر بسیار زیاد
و عدم دسترسی به منابع علمی به عنوان یک مانع مهم تأثیر بسیار
عدم انگیزش آنان برای انجام فعالیتهای علمی-پژوهشی نقش
فعالیتهای علمی-پژوهشی نقش آن را در انجام این فعالیتها
یک مانع در فعالیتهای علمی-پژوهشی داشته است.
عوامل اداری مؤثر بر فعالیتهای علمی-پژوهشی
علمی-پژوهشی و عدم گرایش افراد به این امر نیست.
خصوص اشتراک پایگاههای اطلاعاتی متأسفانه دیده شده است که کمبود و عدم دسترسی به متون و منابع علمی بزرگترین
مشکل از دید اعضاء هیئت علمی مورد بررسی عنوان شده است."