خلاصه ماشینی:
اثری که حضور مردم در آن کمرنگ شود درواقع کالبدش رو به تخریب میرود و کاربری بخشیدن به آن کالبد موجب میشود خود اثر زنده بماند مثل اینکه پدربزرگی داریم و میدانیم دیگر از کارافتاده و بازنشته شده است همچنین میدانیم اگر او را به خانه ببریم و به او بگوییم تو دیگر کار نکن و بگیر بخواب خیلی زود به سمت از بین رفتن حرکت میکند.
شما در این مسئله چقدر سرمایهگذاری کردهاید یعنی چه میزان از نیروهای متخصص در این قسمت بهره گرفتهاید و چقدر این تزیینات در احیا مرمت آثار ضرورت دارد؟ نیکبخت:شاید یکی از داغترین بحثهایی که نه فقط در حوزهی بناهای تاریخی بلکه در حوزهی بناهای مدرن نیز در سالهای آتی با آن مواجه خواهیم بود بحث تزیینات است تزیینات موضوعی است که خیلی به کنتراست و به تضاد در اندیشهی معماران حضور دارد بعضیها صددرصد با آن موافقاند و بعضیها با نگاه مینیمالیستی که خیلی هم مد شده معتقدند که تزیینات زوائد اثر است.
نیکبخت:در تکمیل مطلب شما شاید بشود گفت آن لحظهای که معمار مثلا مسجد شیخ لطف اللّه اصفهان یا معمار مسجد امام اصفهان تلاش میکرد نقشهی ستونها،جرزها،قوسها،محرابها،ایوانهای این بخشها را در بخش زیرساختهای بنا کار کند تمام هدفش تزیینات و کاشیکاریهایی بوده که میخواسته روی آن بچسباند یعنی همهی این کالبد قد برافراشته برای اینکه بستری فراهم شود تا این تزیینات حضور پیدا بکند.
برای نمونه به درستی به بحث شناخت اشاره کردید و آنچه خیلی خوب در کتاب معرفی شده کالبد بنا است منتهی یکی دو مورد به نظر میرسد شاید به عنوان شناخت نیاز باشد.