خلاصه ماشینی:
"com (به تصویر صفحه مراجعه شود) تاریخ اساطیری ایران عسگر بهرامی تهران،انتشارات ققنوس،چاپ اول،8831،تعداد صفحات:021 روایتهایی از تاریخ،که به جای اتکا بر شواهد عینی باستان شناختی،بر روایتهای مردمی و شفاهی متکی است،معمولا تاریخ اسطورهای یا روایی خوانده میشود و بیش از آنکه تاریخ و شرح رویدادهای واقعی باشد، بیانگر باورهای مردم و حتی آرمانهای آنان است.
در این جهان مینوی هنوز نه زمانی هست و نه مکانی،و تنها دو عنصر یا هستی همواره بودهاند که یکی اهورامزدا(یا اورمزد یا هرمزد)نام دارد و دیگری انگره مینیو(یا اهریمن)؛اولی مینوی نیکی است و سرچشمهی جهان مادی و همهی نیکیهای آن،و دیگری مینوی بدی و شرارت،و موجب تمام بدیهایی است که او برای نابود کردن نیکیها به وجود میآورد.
جمشید در پی شکست خوردن از ضحاک میگریزد؛اما ضحاک سرانجام او را مییابد و میکشد(به روایتی دیگر،جمشید به دست اگرچه پژوهشگران غربی شکلگیری حکومت و تمدن را در ایران عمدتا مربوط به دورهی مادها و پس از آن میدانند؛ اما همچنانکه شواهد باستانشناختی نشان میدهند، نواحی شرقی ایران به ویژه،آسیای میانه هم کانون تحولات بسیاری از پدیدههای تمدنی بودهاند (به تصویر صفحه مراجعه شود) سیمرغ برادرش،اسپیتور،با اره به دو نیم میشود.
زال این مهم را بر عهدهی فرزند خویش رستم میگذارد و با این داستان رستم وارد حماسهی ملی ایران میشود و حماسههایی چندان شگفت میآفریند که او را سرآمد پهلوانان روزگار خود و تمام دورههای ایران میسازد(ص 65)کیقباد پس از یکصد سال پادشاهی در میگذرد و پسرش، و به قولی نوهاش،کیکاوس به جای او مینشیند."