چکیده:
مقاله حاضر با هدف شناخت مسائل و مشکلات جوانان در امر ازدواج به تفکیک جنس، سن و دانشجو و غیر دانشجو بودن،شناخت نگرش جوانان مجرد نسبت به چگونگی گرایش آنها به ازدواج و مسائل و تنگناهای مطرح برای آنها در امر ازدواج و سنجش نگرش زوجین جوان ازدواج کرده در مورد تفاهم و یا عدم تفاهم آنها در زندگی و وجود مشکلات زندگی آنها به تفکیک زوجینی که در زمان دانشجوئی ازدواج کردهاند و سایر زوجین،صورت گرفته است.روش تحقیق مبتنی بر روشهای مطالعهء اسنادی و توصیفی-تحلیلی با استفاده از روش پیمایشی است.یافتههای مقاله عبارتست از نظریه مدرنیزاسیون،نظریه شوئن و چونک مورد تایید شده است و در قالب تئوری آندره شرلین ازدواجها در بین دانشجویان به سمت غیر رسمی شدن پیش میرود.از سوی دیگر در جامعه ایران نهاد خانواده و تعاملات درون اعضای آن به میزان رشد و توسعه صنعتی شدن و شهرنشینی در کشور رشد نکرده است.در این بین طلاق میان افراد با پایگاه اجتماعی پایینتر بیش از بقیه بوده است.در نهایت براساس نظریه مبادله بسیاری از جوانان برای انتخاب همسر بیشتر به انتخاب عقلانی توجه دارند و نگرش به ازدواج در بین جوانان به یک امر عقلانی تبدیل شده است.
One of the most important missions in islamic universities is the religious training of university students. Different methods have been conducted in universities to keep closer to this goal and most of the efforts have been limited to the gnostic and other related books. Since it is proved that the indirect methods have much more influence than direct and obligatory training therefore The present study aims to focus on practicable methods of indirect training to expand the religious view among university students. The goal، which has always been referred to، in late leader Imam Khomeini and supreme leaders speeches.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله که مخاطب آن استادان بزرگوار تمام دروس دانشگاهی است،هر استاد،یک مربی و الگوی تربیت دینی معرفی شده،تا همگی به سهم خود در شکلگیری نظام فکری و ایدئولوژی دینی دانشجویان برای رسیدن به هدف متعالی اسلامی کردن دانشگاهها قدمی بردارند.
در بخش نخست مقاله که به ارائهء طریق و روشنگری راه علم و عمل توسط استادان برای دانشجویان اختصاص دارد،اهم اموری که یک استاد-علاوه بر درس تخصصی خود-بایستی در طول یک دورهء تدریس با ابزارهای گوناگون به دانشجو بیاموزد،بیان شده است تا راه را از بیراهه به او شناسانده،خودشناسی و جهانبینی دانشجو را با افق وسیع دید خود ارتقا بخشد.
اما در بخش دوم که بیشتر بر روی روش غیر مستقیم در تربیت دینی تأکید شده است،استاد در یک الگوی دینی معرفی کرده تا دانشجو با نظر به اخلاق و منش دینمدار استاد خود،بتواند در امور رفتاری و عملی،او را سرلوحه قرار داده،کرامات اخلاقی(همچون تواضع،حسن خلق و...
هماهنگی علم با عمل استادان در علم تخصصی خود باید عامل باشند؛یعنی اگر یا مسئلهای را مفید و سودمند و عملی را تقبیح میکنند،خود نیز باید در کردارشان نشان بدهند؛که این یک نوع آموزش غیر مستقیم یا شاید مصداق تربیت باشد که اثری فرای علوم نظری دارد.
وقتی استادی،دانشجویان را به چیزی توصیه میکند،خود نیز آن را انجام بدهد،اثر این آموزش بسیار وافر است و اگر چنین نباشد،اثر مطالب گفته شده از بین خواهد رفت؛زیرا این طور تصور میشود که زنندهء آن حرف به آن واقف نبوده یا در دلش نشسته یا به آن اعتقادی نداشته که خود عمل نمیکند و اینگونه، ارزش و احترام آن علم و عالم در نظر دانشجو تنزل خواهد کرد.