چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی پایایی،اعتبار،و هنجاریابی پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHQ) در دانشآموزان دبیرستانی بود.آزمودنیها شامل 1201 دانشآموز دختر و پسر سالهای اول،دوم،و سوم رشتههای نظری در شهرهای استان زنجان در سال تحصیلی 58-48 بودند که به روش خوشهای چند مرحلهای از جامعه آماری انتخاب شدند.اندازهگیری پایایی پرسشنامه از طریق بازآزمایی با فاصله زمانی 4 هفته،ضریب همبستگی 0/87را به دست داد که در سطح 0/100معنادار بود.آلفای کرونباخ برای شاخص کل OHQ در مرحله آزمون برابر با 0/48 و در مرحله آزمون مجدد 0/78 بود که اندازههای مطلوبی هستند.در ارزیابی اعتبار پرسشنامه از چندین روش استفاده شد.به منظور برآورد اعتبار محتوا،پرسشنامه به تعدادی از کارشناسان روانشناسی ارائه گردید که توان OHQ را در سنجش شادکامی مورد تأیید قرار دادند.شاخص کل OHQ همبستگی بالایی را با هر 5 عامل ,A,O,E,N) و (C آزمون شخصیتی NEO نشان داد.همچنین،تحلیل عاملی به استخراج 7 عامل از پرسشنامهء شادکامی آکسفورد منجر شد که 0/33 از واریانس سؤالها را تبیین میکنند.علاوه بر این،تحلیل عاملی مرتبه دوم این نتیجه را دربر داشت که OFQ را میتوان به عنوان یک سازه تک بعدی برای اندازهگیری میزان شادکامی در نظر گرفت.
خلاصه ماشینی:
"این منظور تدوین شدهاند که از بین آنها،سیاهه شادکامی آکسفورد (OHI) 6یکی از رایجترین
پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHQ) 3طرحریزی و ارائه کردند که متشکل از 92 آیتم(02
روش تحقیق حاضر همبستگی از نوع تحلیل عاملی اکتشافی است.
یافته پرسشنامه شادکامی آکسفورد(آرگایل،هیلز،مارتین،و کراسلند،9891)است که توسط
هیلز و آرگایل(2002)ساخته شده است و سازههای روانشناختی زیر را مورد ارزیابی قرار
قرار گرفت تا در یک مقیاس لیکرتی 5 درجهای پرسشنامه شادکامی آکسفورد را از نظر محتوا،
و برای تعیین اعتبار OHQ از اعتبار سازه(ضریب همبستگی و تحلیل عاملی)و اعتبار محتوا
نتایج جدول 1 بیانگر این مطلب است که نمرههای شادکامی دانشآموزان در دو مرحلهء اجرا
نتایج،اندازههای مطلوبی(638% در آزمون و 668% در آزمون مجدد)از همسانی درونی را برای پرسشنامه شادکامی آکسفورد نشان
شکل دیگری از بررسی اعتبار سازه با استفاده از تحلیل عاملی در مورد KMO 1صورت گرفت.
(2)- Bartlett 92 سؤال پرسشنامه شادکامی آکسفورد به دست آمدهاند،نشان داده شدهاند.
بارهای عاملی سؤالها روی این عاملها در جدول 5 ارائه شدهاند.
نتیجه تحلیل عاملی هفت پاره تست پرسشنامه شادکامی آکسفورد در جدول 6 ارائه شده
با توجه به بار عاملی مثبت تمامی پاره تستها(جدول 7)برای به دست آوردن نمره کل
هنجارهای صدکی پرسشنامه شادکامی آکسفورد برای دانشآموزان دختر و پسر پایههای
در هر حال،نتیجه حاصل در مورد میزان پایایی پرسشنامه شادکامی آکسفورد در این
تحقیق حاکی از پایایی قابل قبول آن برای استفاده در جامعه مورد مطالعه است.
نتایج تحلیل عاملی نشان میدهند که مقیاس OHQ از هفت عامل(خود پنداره،رضایت از
جمعبندی کلی از یافتههای تحقیق نشان دهنده آن است که پرسشنامه شادکامی آکسفورد"