چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطهء بین سازههای مدل پذیرش فناوری و سازههای خودکارآمدی رایانه و اضطراب رایانه انجام گرفت.به این منظور،یک نمونه 331 نفری از دانشجویان ترم اول رشتهء کامپیوتر در مقطع کاردانی به طور خوشهای انتخاب شدند و بعد از شش هفته آموزش،به یک پرسشنامهء 52 گویهای پاسخ دادند.نتایج نشان دادند که این مدل،برازندگی مناسبی با دادهها دارد،و اثر مستقیم خودکارآمدی رایانه بر سهولت ادراکشدهء رایانه و کاربرد واقعی رایانه،مثبت و معنادار است.همچنین،اثر مستقیم اضطراب رایانه بر سودمندی ادراکشدهء رایانه منفی و معنادار، و بر سهولت ادراکشدهء کاربرد رایانه منفی است اما معنادار نیست.نتایج حاصل،مدل مطرح شده را از بعضی جنبهها تأیید کردند و مؤید نقش خودکارآمدی رایانه و اضطراب رایانه در کاربرد واقعی رایانه توسط کاربران بودند.
خلاصه ماشینی:
"کلیدواژهها:مدل پذیرش؛اضطراب رایانه؛ خودکارآمدی رایانه؛کاربرد واقعی رایانه (به تصویر صفحه مراجعه شود) سرعت خیرهکنندهء پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات1 (ICT) روشهای زندگی بشر را به طور شگفتانگیزی تحت تأثیر قرار داده است،به طوری که رواج گستردهء استفاده از وبسایتها در مدارس و خانهها باعث شده است که آموزش و یادگیری از طریق اینترنت به یک روش معمول یادگیری تبدیل شود(چن2،لین3و یه4،6002).
تحقیقات انجام شده بر دانشجویان دانشگاه نیز نشان داده که کاربرد رایانه و پذیرش فناوری توسط آنها به طور مثبتی به خودکارآمدی رایانه وابسته است و خودکارآمدی رایانه تأثیر مستقیمی بر ادراک شخص از سهولت کاربرد رایانه دارد(رامایا و آفاقی،4002).
نتایج مطالعهء حاضر نیز نشان داد که اثر مستقیم خودکارآمدی رایانه بر کاربرد واقعی رایانه معنادار است و بر این اساس،با نتایج مطالعات قبلی همسو میباشد.
این نتایج برای مدیران و برنامهریزان در جهت چگونگی طراحی و اجرای سیستمهای یادگیری،فهم بهتر پویاییهای تعامل انسان با رایانه، فهم احساسات کیفی یک فرد که به تجربهء قبلی کار با رایانه نسبت داده میشود،و فراهم (1)- Bennett (2)- Gundlach (3)- Mcknight (4)- Srite آوردن یک محیط حمایتکننده در استفاده از رایانه به منظور ساده ادراک کردن کاربرد رایانه و کاهش اضطراب دانشجویان،اشاراتی دربر دارد.
از جمله محدودیتها و پیشنهاده این مطالعه،اول این نکته قابل ذکر است که مدل طرح شده نشانگر آن است که متغیرهای انگیزشی خودکارآمدی و اضطراب رایانه چگونه بر سازههای مدل TAM نظیر سودمندی و سهولت کاربرد ادراک شدهء رایانه،نیت رفتاری کاربرد رایانه و کاربرد واقعی رایانه تأثیر میگذارند."