چکیده:
فضای مجازی به خاستگاه و محل پیدایش تفکرات مختلف و جایگاه گسترده و ماندگاری برای عرضهی ایدهها و اندیشهها تبدیل شده است،به همین دلیل فضای مجازی باید جدی گرفته شود،به ویژه در عرصههای تعاملات دینی که به وجود آمدن این فضا میتواند فرصت بسیار مناسبی برای طرح و تبلیغ اندیشههای دینی به حساب بیاید.
امروز>به عنوان یک علم میان رشتهای و البته علمی جدید و گسترده،نیازمند مطالعه،تحقیق و تدقیق است.مقام معظم رهبری در شروع درس خارج در سال 8831 به این پدیده اشاره کرده و میفرمایند:>
با توجه به ناشناخته بودن و نیز نو بودن عرصههای ارتباطات دینی در کشور ما و همچنین نیاز به بررسی مراکز و سازمانهای مرتبط با ارتباطات دینی،در این مقاله تلاش شده است با نگاهی اجمالی به مفهوم و تعریف ارتباطات و نیز انواع کارکردهای ارتباطات و گونهها و اشکال مختلف ارتباط دینی در فضای سایبر پرداخته شود.حوزهی عمل ارتباطات دینی در چهار کارکرد اصلی ارشادی،آموزشی،اطلاعرسانی و تفریحی و گونهشناسی نهادهای دینی و تبلیغی و وضعیت فعالیتهای حاکمیتی و تصدی نهادهای فوق و میزان تأثیر هرکدام بر حوزهی فرهنگ دینی مورد بررسی قرار گرفتهاند.
در خاتمهی مقاله جمعبندی مطالب ارائه شده و پیشنهادات اصلاحی با توجه به بررسیهای به عمل آمده،ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"6 با توجه به اینکه تبلیغ یک اصل دائمی است و باید متناسب با شرایط و مقتضیات جهان تحول یابد،این سؤال مطرح میشود که آیا تبلیغات دینی و اسلامی در حال حاضر از این ویژگی برخوردار است یا نه؟آیا دستگاههای تبلیغی-اسلامی ما توان ایجاد ارتباط با فرهنگها و اقوام مختلف جهان را دارند؟چگونگی مواجهه با ابزار و رسانههای جدید استراتژیستهای آینده مواجهه با ابزار و تکنولوژیهای جدید را در سه گزینه بررسی میکنند: 1-مقابله و مرگ Resist and Die 2-پذیرش و زندگی (Accept and Survive 3-هدایت و رهبری (Lead and Proposer) گزینهی اول؛در این جوامع از آنجا که همواره اصالت با عدم تغییر و<<حفظ وضع موجود میباشد>>بدون توجه به خواص و پیامدها و کاربردهای همراه این تغییرات،مقاومت صورت میپذیرد و از همینرو از آنجا که دگرگونیهای یاد شده در حوزههای مختلف،تأثیرات بنیادی و فراگیر دارند،کمکم به لحاظ تأثیرگذاری کم اثر خواهند شد.
براساس آمارهای گزارش توجیهی لایحهی تشکیلات کلان دولت، (سال 4831)در فعالیتهای دینی و تبلیغات اسلامی سازمانهای مختلف در امور زیر بهطور موازی یا متداخل فعالیت میکنند؛ *6 مرجع سیاستگذاری، *41 مرجع برنامهریزی، *7 مرجع نظارتی، *6 مرجع هدایت و حمایتی، *11 مرجع پژوهشی، *21 مرجع آموزشی و ترویجی، *1 مرجع صدور مجوز فعالیت، *61 مرجع اجرای فعالیت طرح تحقیقی<<تعیین سهم دستگاههای دولتی بر فرهنگ کشور>>که توسط<<دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی>>انجام شده است،سهم بالغ بر 011 دستگاه دولتی بر حوزهی فرهنگ و فرهنگ دینی را مورد بررسی قرار داده است."