چکیده:
هدف این پژوهش،مقایسه علائم اختلالهای روانی در والدین کودکآزار و غیر کودکآزار و رابطهء کودکآزاری با اختلالهای رفتاری کودکان در بین خانوادههای استانهای آذربایجان بود.در این راستا از این استانها،6 شهر و از این شهرها یک نمونهء 216 نفری از کودکان مهدکودکها و کودکستانها به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند.برای هر کودک سه پرسشنامهء: 1-پرسشنامه کودکآزاری،2-پرسشنامه SCL-R -09(برای والدین کودکان)،و 3-پرسشنامه اختلالهای رفتاری،اجرا شدند.نتایج نشان داد که متوسط نمرههای حاصل از 9 مقیاس SCL-90-R به طور معناداری بین دو گروه والدین تفاوت داشتند.تنها در مقیاس شکایات جسمانی بین نمرههای پدران کودکآزار هیجانی و غیر کودکآزار،تفاوت معناداری مشاهده نشد.در نهایت دیده شد که بین آزار دیدگی کودکان و اختلالهای رفتاری آنان همبستگی مثبت معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"جدول 1(ادامه در صفحهء بعد) مقایسه نمرههای والدین کودکآزار جسمانی و غیر کودکآزار جسمانی با آزمون t در 9 زیر مقیاس پرسشنامه SCL-90-R (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج در پژوهش حاضر،216 کودک و والدین آنان مورد مطالعه قرار گرفتند.
(1)- Holi (2)- Rutter's Behavioral Disorders Checklist ادامه جدول 1 مقایسه نمرههای والدین کودکآزار جسمانی و غیر کودکآزار جسمانی با آزمون t در 9 زیر مقیاس پرسشنامه SCL-90-R (به تصویر صفحه مراجعه شود) بعد از مشخص کردن کودکآزاری در والدین و طبقهبندی والدین به عنوان کودکآزار و غیر کودکآزار،برای آزمون این فرض که بین ویژگیهای روانی والدین کودکآزار جسمانی و والدین غیر کودکآزار جسمانی تفاوت معناداری وجود دارد یا نه،آزمون t گروههای مستقل مورد استفاده قرار گرفت(جدول شماره 1).
ادامه جدول 2 مقایسه نمرههای والدین کودکآزار هیجانی و غیر کودکآزار هیجانی با آزمون t در 9 مقیاس پرسشنامه SCL-90-R (به تصویر صفحه مراجعه شود) در نهایت،نتایج نشان داد که بین کودکآزاری والدین و میزان اختلالهای رفتاری فرزندان همبستگی معناداری وجود دارد،که در جدول زیر نشان داده شده است(جدول 3).
جدول 3 همبستگی کودکآزاری با نمرههای اختلالهای رفتاری (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری براساس نتایج این پژوهش شاید نتوان یک نیمرخ روانی از والدین کودکآزار به دست داد، ولی نتایج حاکی از این است که نیمرخهای روانی والدین کودکآزار و غیر کودکآزار،حداقل در مقیاسهای SCL-90-R ،تفاوت معناداری دارند.
این امر در مطالعهء دیگری(نقوی،3831)نیز نشان داده شده بود که در بعد عاطفی بین دو گروه از دانشآموزان آزاردیده و عادی در ویژگیهای خویشتنداری،اجتماعی شدن،برداشت خوب،احساس سلامتی،کارآیی ذهنی،سطح تحمل،و استعداد کسب پایگاه اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد."