چکیده:
ابتدا برای آزمودن تأثیرات آموزش مدیریت خشم بر مهارتهای خودنظمدهی خشم،071 دانشآموز پایههای دوم و سوم یک دبیرستان به پرسشنامه STAXI-2 به عنوان یک ابزار سرندی پاسخ دادند.افرادی که براساس نمرههای این آزمون در رتبه درصدی 57 و بالاتر قرار گرفتند،به عنوان کسانی که در زمینه مدیریت خشم،ضعف اساسی دارند از جمعیت عادی تفکیک و به عنوان گروه هدف تعیین شدند و از میان آنها 23 نفر به- طور تصادفی انتخاب و به همان شیوه در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند.همچنین،گروههای آزمایش و کنترل به شیوه تصادفی تعیین شدند.آنگاه از آزمودنیهای هر دو گروه،ارزیابی پیش از مداخلهء آزمایشی به عمل آمد.در گام بعدی،برنامه آموزش مدیریت خشم به عنوان عامل آزمایشی یا متغیر مستقل، در طی سه ماه و نیم و در قالب 41 جلسهء 09 دقیقهای، برای 61 عضو گروه آزمایش ارائه شد.در حالی که اعضای گروه کنترل به برنامه عادی خود ادامه میدادند.بعد از اعمال متغیر آزمایشی،ارزیابیهای پس از مداخله برای اعضای هر دو گروه انجام شد.برای تجزیه و تحلیل دادهها، تحلیل کوواریانس و آزمون t برای مقایسه میانگینهای دو گروه مستقل به کار برده شدند.در تحلیل کووریانس،از اندازههای پیشآزمون به عنوان متغیر همپراش استفاده شد و برای استفاده از آزمون t ،اختلاف نمرههای پیشآزمون و پسآزمون برای هر یک از آزمودنیها،در هر یک از مقیاسها و خردهمقیاسهای ناظر بر متغیرهای وابسته تعیین شد.سپس،میانگین نمرههای اختلاف( D ) برای هر گروه محاسبه شدند و برای مقایسه میانگینهای گروههای آزمایش و کنترل،آزمون t به کار رفت. یافتههای پژوهش حاضر،بر مؤثر بودن مداخله آزمایشی دلالت دارند و نشان میدهند که بر اثر اجرای برنامه آموزش مدیریت خشم،مهارتهای آزمودنیها در زمینه مدیریت خشم،افزایش مییابد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اینکه پرسشنامه STAXI-2 به طور وسیع در پژوهشهای مربوط به طب رفتاری و روانشناسی سلامت مورد استفاده قرار گرفته است و اثر مؤلفههای مختلف خشم که به وسیله مقیاسهای این پرسشنامه سنجیده میشوند،بر افزایش فشار خون و پرتنشی، واکنشپذیری قلبی-عروقی، PTSD ،و سایر اختلالات پزشکی و روانشناختی مورد آزمون قرار گرفته،درباره روایی این ابزار خودسنجی اطمینان کافی حاصل شده است.
جدول 1 شاخصهای آماری متغیرهای مورد مطالعه،به تفکیک مقیاسها و خرده مقیاسهای ابزار اندازهگیری (به تصویر صفحه مراجعه شود) آزمودن تأثیر برنامه آموزش مدیریت خشم بر مهارتهای خودنظمدهی خشم: چنانکه قبلا اشاره شد،پرسشنامه STAXI-2 نمرههای مربوط به بیان خشم و کنترل خشم را به تفکیک شش مقیاس فراهم میکند و علاوه بر آن،نمره شاخل کلی بیان خشم براساس یک فرمول ریاضی به دست میآید.
جدول 2 ماتریس همبستگی متغیرهای مورد مطالعه،به تفکیک مقیاسهای ابزار اندازهگیری (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 3 مقایسه میانگینهای گروههای آزمایش و کنترل،به تفکیک مقیاسهای پرسشنامه STAXI-2 (به تصویر صفحه مراجعه شود) انتظار میرود با اجرای برنامه آموزش مدیریت خشم،نمرهء افراد شرکتکننده در مقیاسهای مربوط به تجربه و بیان خشم،و نیز شاخص کلی بیان خشم،کاهش پیدا کند،و در مقیاسهای ناظر بر کنترل خشم افزایش یابد.
در پژوهش حاضر برای آزمودن مؤثر بودن برنامه آموزش مدیریت خشم،دادههای مربوط به متغیر وابسته در دو مرحله(قبل و بعد از مداخله)و برای دو گروه(آزمایش و کنترل) جمعآوری شدند و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند."