چکیده:
هنگام بحث در رابطه با شکست یا موفقیت بازارهای آتی،همواره نقدشوندگی یکی از عوامل تعیینکننده مطرح شده و بررسی عوامل مؤثر بر این پدیده از مدتها قبل مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است.در مطالعات و پژوهشهای انجامشدهی پیشین برای نقدشوندگی ابعاد مختلفی بیان شده و برای اندازهگیری هریک از آن ابعاد نیز معیارهای مختلفی پیشنهاد شده است. در این پژوهش با بهرهگیری از تحلیل رگرسیون و با در نظر گرفتن دو معیار شکاف قیمت پیشنهد خرید و فروش و عمق که دو بعد متفاوت از نقدشوندگی را اندازهگیری مینمایند،به بررسی عوامل مؤثر بر این پدیده در بازار قراردادهای آتی سکهی طلا در بورس کالای ایران پرداخته میشود.نتایج پژوهش نشان میدهد که عوامل اصلی تأثیرگذا ر بر شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش،حجم معاملات و نوسانپذیری قیمتها هستند.علاوه بر این مشاهده شده است که دورهی زمانی معاملات نیز دارای تأثیر چشمگیری بر میزان این شکاف قیمتی است. نتایج بررسی عوامل مؤثر بر عمق بازار نیز نشان داد که حجم معاملات دارای اثر مثبت،نوسان- پذیری بدون اثر و سطح قیمتها نیز دارای اثری مثبت بر متغیر عمق بازار هستند.
Liquidity is regarded as one of the key elements while discussing about failure and success of futures markets، so there has been great focus on analyzing its determinants in previous researches. In earlier studies different dimensions have been stated for liquidity and also various measures have been suggested to assess each of those dimensions. In this paper، we have investigated about determinants of liquidity in gold futures market of Iran mercantile exchange with utilizing regression analysis and regarding bid-ask spread and depth as measures for evaluating two different aspects of this phenomenon. The research indicates that trading volume and price volatility are main determinants of bid-ask spread. In addition، we found that trading time interval has a great impact on this spread. The results of depth analysis proves the positive impacts of trading volume and price levels on depth measure and also، this analysis indicates that price volatility has no impact on this measure of liquidity.
خلاصه ماشینی:
"شده است که دورهی زمانی معاملات نیز دارای تأثیر چشمگیری بر میزان این شکاف قیمتی است.
نتایج بررسی عوامل مؤثر بر عمق بازار نیز نشان داد که حجم معاملات دارای اثر مثبت،نوسان-
معیار شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش و عمق استفاده شده است و میزان تأثیر سطح
و گالی(3891)نیز با نشان دادن اثر مثبت سطح قیمتها بر شکاف قیمت پیشنهادی خرید و
فرضیه چهارم:حجم معاملات قراردادهای آتی بر عمق بازار دارای تأثیر مثبت است.
بهمنظور بررسی تأثیر زمان انجام معاملات بر میزان شکاف قیمت پیشنهادی خرید و
آزمون فرضیههای مدل بررسی عوامل مؤثر بر شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروشدر نگاره شماره(1)نتایج نهایی رگرسیون مدل اول پژوهش اریه شده است.
این متغیر نیز اثری بر شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش ندارد.
در مطالعات خود اثر منفی حجم معاملات بر شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش در
قیمتی با یک مرحله تفاضلگیری بهمنظور ارزیابی اثر اطلاعات بر عمق مشخص شده است که این متغیر نیز دارای اثری مثبت بر عمق بازار است اما باتوجه به ضریب تعیین بالاتر مدل
بهدست آمده با استفاده از متغیر مجازی سطح قیمتها تنها این مدل ارایه شده است.
بورس کالای ایران،دو معیار شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش و عمق بازار برای
سطح قیمتها بر شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش تأیید شده است و تأثیر ریسک بر
شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش نیز نشان داد که در این بازار نسبت به انجام
بررسی اثر متغیر مجازی دورهی زمانی معاملات بر شکاف قیمت پیشنهادی خرید و"