چکیده:
سی، دی براد، استاد فلسفه در دانشگاه کمبریج است که تألیفات بسیاری در حوزه فلسفه ذهن، فلسفه دین و تحقیقات روانی دارد. در این مقال، براد، قلمروی را مشخص میکند که ما میتوانیم از تجربه دینی، وجود خدا را نتیجه بگیریم. وی احساس دینی را به احساس و گوش موسیقی تشبیه کرده است. معدودی از افراد در برابر احساس موسیقی کر، و معدودی هم در این حوزه، بنیانگذار و صاحب سبک در موسیقی هستند؛ مانند باخ و بتهوون. در بین این دو حد، افراد متعارف و معمول قرار دارند. افراد در برابر تجربه دینی نیز چنین هستند. کسانی که تجربه دینی ندارند نمیتوانند درباره کسانی که واجد چنین احساسی هستند، داوری کنند. اختلاف عمده در این مقایسه، این است که دین بر خلاف موسیقی، بیانگر چیزی در باب ماهیت واقعیت است. آیا آن چه تجربه دینی میگوید، حقیقت است؟ آیا تجربه دینی، تأییدی برای مدعیات دین است؟ آیا تجربه دینی صادق است؟ براد در این مقال به دقت به پاسخگویی این مسائل میپردازد و در آخر، نتیجه میگیرد که تجربه دینی میتواند وجود خدا را اثبات کند.
خلاصه ماشینی:
"این افراد میتوانند چیزهایی به طور کامل غیر قابل فهم و غیر قابل اثبات درباره رنگ به دوستان خود که هنوز فاقد بینایی هستند بگویند؛ اما نیز قادرند به دوستان نابینای خود مطالب فراوانی درباره چیزی بگویند که آنان بتوانند با راه رفتن در جهات معین، آن چیز را لمس کنند و آن مطالب برایشان قابل اثبات باشد؛ البته این نکته، برای افراد نابینا اثبات نمیکند که اظهارات نامفهوم درباره رنگ که برای آنها غیر قابل درک است، با جنبههای خاصی از جهان مطابقت دارد [= صادق است]؛ ولی این را ثابت میکند که افراد بینا، اطلاعات اضافی درباره اشیا دارند که افراد نابینا میتوانند آن را درک و برای خود امتحان کنند؛ از این رو نامعقول نخواهد بود که فرد نابینا باور داشته باشد که افراد بینا وقتی اظهارات نامفهومی درباره رنگ و اقسام آن بیان میکنند، احتمالا بتوانند جنبههای دیگری از واقعیت را نیز درک کنند؛ پس پرسش اصلی این است که آیا یکنواختی تجربههای عارفان دینی بیشتر شبیه اتفاق نظر میکروسکوپ شناسان آزموده درباره ساختار خرد سلولها است یا بیشتر شبیه اتفاق نظر نوشندگان افراطی الکل درباره هجوم موشها و مارها به اتاقشان یا بیشتر شبیه اتفاق نظر افراد بینا درباره اوصاف رنگها که برای افراد نابینا بیان میکنند؟ چرا ما به طور عام بر این باوریم که اعتیاد به نوشیدن افراطی الکل، علت پدید آمدن نوعی توهم یکنواخت و نه حصوص اطلاعات اضافی است؟ علت اصلی این است: اشیایی که نوشندگان الکل ادعای مشاهده آنها را دارند، با اشیایی که افراد دیگر مشاهده میکنند، تفاوت اساسی ندارند."