چکیده:
یکی از مسائل عمده و اساسی تجارت بین الملل، بازار خاکستری[2] یا واردات موازی[3] است که دلیل اصلی بوجود آمدن این پدیده در تجارت بین الملل، موضوع تفاوت قیمت بین کشورها است که باعث می شود خریداران و یا ریسک پذیران مستقل وارد بازار شوند و محصولات را در کشورهای ارزان قیمت خریداری و مجددا به کشورهای با قیمت بالا صادر نمایند و از اختلاف قیمت ها سود ببرند. معمولا این نوع واردات در کانال های توزیع خارجی از کانال ها، شبکه ها و مجاری قانونی شرکت اتفاق می افتند. با توجه به اینکه هر ساله میلیاردها دلار در بازار جهانی در این بازارها مبادله می شود و با عنایت به اهمیت این بحث و تبعات ناشی از شکل گیری آن، در این مقاله ضمن تعریف بازارهای خاکستری، چگونگی شکل گیری و عواقب ناشی از آنها طرح و در نهایت به منظور مقابله هر چه بهتر با آنها، استراتژی های لازم در سطح کلان و شرکتی بیان می شود تا مدیران بتوانند با توجه به شرایط حاکم بر این بازارها، استراتژی های مناسب با آنها به کار گیرند.
خلاصه ماشینی:
"4. تبعات بازار خاکستری گرچه بازارهای خاکستری در کوتاهمدت منجر به افزایش فروش برای تولیدکننده میشوند،اما عموما در بلند مدت مشکلاتی را در کانالهای توزیع ایجاد میکنند،بررسیها نشان میدهد که مهمترین خطرات ناشی از بازارهای خاکستری عبارتند از: 1-کاهش تدریجی ارزش نام و نشان تجاری 2-تیره شدن روابط تولیدکننده-واسطه-مشتری 3-اختلال در استراتژیهای بازارهای کسب و سود 4-تضعیف استراتژی قیمتگذاری سنتی 5-مشکل در ایجاد و نگهداری تصویر جهانی در ادامه بعضی از عوامل ذکر شده بهطور مفصل مورد بحث قرار میگیرند.
جمعبندی و ملاحظات در حال حاضر پدیده واردات موازی یا بازار خاکستری در سطح جهان به صورت یک اپیدمی همهگیر درآمده و کلیه کشورهای جهان را از جمله کشورهای توسعه یافته،کشورهای کمتر توسعه یافته و توسعه نیافته را شامل میشود و در اکثر بازارهای بین المللی ما شاهد این پدیده غیرمجاز میباشیم و این موضوع ممکن است برای هر تولیدکنندهای اتفاق بیفتد.
به نحوی که بازار خاکستری(واردات موازی)با ایجاد اختلال و صدمات به شرکتها،علی الخصوص شرکتهای بین المللی که بطور همزمان محصولات استاندارد خود را در چندین بازار خارجی بازاریابی میکنند،باعث میشوند که ارزش نام تجاری در اثر فروشهای مکرر با قیمت پایین،وجود دستور العملهایی با زبان خارجی،فقدان قطعات جایگزین در کشورهایی که بازار خاکستری در آن شکل گرفته است و یا کیفیت پایین محصول،کاهش یابد و اثر این پدیده بر شرکت کشورهای مادر،باعث ایجاد اختلال در کانالهای توزیع و کاهش فروش نام و نشان تجاری کشور و نهایتا ایجاد خسارتهای فراوان به اقتصاد ملی گردند."