Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر قصه های قرآنی بر هوش هیجانی کودکان

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 61 تا 76)

کلیدواژه ها :

هوش هیجانی ،کودکان ،قصه‌های قرآنی

کلید واژه های ماشینی : کودکان ، هوش هیجانی ، هوش هیجانی کودکان ، تأثیر قصه‌های قرآنی بر هوش ، هوش هیجانی کودکان گروه آزمایش ، قرآنی ، نمرات پس‌آزمون حیطهء کنترل عواطف ، میانگین نمرات پس‌آزمون حیطهء کنترل ، مهدهای کودک ، هوش هیجانی در گروه آزمایش

هارت‌های اجتماعی،خوش‌بینی و نگرش مثبت)تفاوت معناداری وجود داشت.

خلاصه ماشینی:

"05- نشان داد که بین میانگین نمرات کودکان گروه آزمایش و کنترل در زمینهء تأثیر قصه‌های‌ قرآنی بر چهار حیطهء هوش هیجانی(درک عواطف و احساسات خود و دیگران،کنترل احساسات و عواطف،مهارت‌های اجتماعی،خوش‌بینی و نگرش مثبت)تفاوت معناداری وجود داشت. بنابراین،می‌توان اذعان نمود که آموزش به وسیلهء قصه‌گویی از طریق قصه‌های قرآنی موجب بهبود و رشد مهارت‌های اجتماعی و تعاملات بهتر در کودکان گروه آزمایش شده و آنها به واسطهء رفتارهای خوب خود دوستان بیشتری را به خود جذب کنند. به عبارت دیگر،آموزش هوش هیجانی به وسیلهء قصه‌گویی و به واسطهء قصه‌های قرآنی موجب بروز رفتارهای از قبیل درک بهتر مشکلات عاطفی هم‌سن و سال‌های خود و احساس همدردی با آنها،درک عواطف خود مانند شادی،غم و خشم،کنترل هیجانات‌ خود به خصوص کنترل خشم و پرخاشگری نسبت به کودکان دیگر،برقراری تعامل اجتماعی مناسب و پیش‌قدمی در زمینهء برقراری ارتباط با دیگر کودکان و همچنین،از بین رفتن نگرش منفی و جایگزینی‌ نگرش مثبت نسبت به اعمال و حرکات دیگر کودکان شده است. چنان‌که در قرآن در سوره کهف(آیه 46)نیز آمده است،«به راستی در سرگذشت آنان برای‌ خردمندان عبرتی است»،هدف اصلی ذکر قصه‌ها در قرآن عبرت‌آموزی و اصلاح رفتار انسان است؛ به گونه‌ای که نسبت به دیگران رفتاری محبت‌آمیز داشته باشد و به حقوق دیگران تجاوز نکند و حقوق آنها را محترم شمارد و در عین حال،این رفتارها همراه با آگاهی،بینش منطقی باشد و این‌گونه رفتارها چیزی‌ است که توسط روان‌شناسان در قالب هوش هیجانی ارائه شده است؛درحالی‌که خداوند در قالب قصه‌های‌ قرآنی بالغ بر 0041 سال پیش آنها را به انسان‌ها آموزش داده و همیشه تازگی‌شان حفظ شده است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.