چکیده:
پژوهش فلسفی، یکی از وجوه ممیز انسان از حیوان است؛ همانگونه که حساسیت به دین،
یکی دیگر از وجوه ممیز این دو به شمار میرود و پیشینة هر دو به قدمت حضور بشر بر
روی زمین است. این دو ویژگی ارتباط محکمی با هم دارند و این ارتباط سبب میشود
نمودهای این دو ویژگی حیات بشری، (معرفت فلسفی و آموزههای دینی) رابطة تنگاتنگی با
هم داشته باشند. این روابط را به طور معمول تحت عنوان «دین و فلسفه» بررسی میکنند.
Philosophical inquires are one of the distinguishing features of human being from animals، as the sensitivity towards religion is one of his other distinguishing features. Both of these two features are almost as old as the presence of man on earth. These features are deeply connected to each other. In addition، this connection generates a close relationship between the manifestations of these two features of human life. These relations are generally studied under religion and philosophy.
خلاصه ماشینی:
"ناهمسانی دیدگاههای فلسفی در شناخت عقل و علم و مابعدالطبیعه درموضع آنها دربرابر اثباتپذیری گزارههای دینی تأثیری تام دارد؛ برای مثال،در مکاتب فلسفی مشایی، اشراقی و حکمت متعالیه، ادلهای بر وجود خداوند اقامه میشود (جوادی آملی، بیتا: ص 143ـ 224)؛ در حالی که از موضع دیگری، اگرچه، عقلگرا و به معنایی مابعدالطبیعهگرا، دستکم در مقام نظر، چنین گفته میشود: پوشیده نیست که واجب بودن یا نبودن تحصیل معرفت به خدای تعالی، متوقف بر این است که او ـ تعالی ـ امری مشکوک باشد، یا حقیقتی مجهول مبهم، همچون امور مجهول دیگر و نیز بر این که شناخت او همچون شناخت حقایق مجهول یا مشکوک باشد و از جملة آنها شمرده شود و همچنین متوقف بر امکان تحصیل شناخت به او ـ تعالی ـ و علم به وجود او ـ سبحانه ـ به صورت علم حصولی و تصورپذیری او ـ تعالی ـ است؛ در حالی که حق آشکاری که در آن شکی نیست، این است که وجود او ـ تعالی ـ امر مشکوک مجهول نیست تا اثبات او تحصیل معرفت به او به اقامه برهان إن یا لم نیازی داشته باشد و از آنجا که تصور او ـ تعالی ـ ممکن نیست، گفتهاند: تحصیل معرفت به او: تعالی ـ یعنی یقین به وجود او، سبحانه ـ تنها تصوری بالوجوه از او ـ تعالی ـ است و آن را معرفت بالوجه نامیدهاند و خود را به آن راضی کردهاند؛ در حالی که آیات کریمه و روایات مبارکه با بلندترین ندا بر خلاف آن و محال بودن آن و بر این که معرفت خدای تعالی امری فطری بسیط ..."