خلاصه ماشینی:
"علاقة نیوتن به پیشگویی کتاب مقدس نیوتن همراه الهیات آریان به کتاب مقدس هم علاقه داشت، این علاقه در آغاز به کتاب مکاشفة یوحنا بود که بعدها به کتاب دانیال نبی نیز علاقه پیدا کرد.
نیوتن در اوایل دهة 1680 کار بر روی یک رسالة الهیاتی جدید را، که هرگز به شکل نهاییش نرسید، آغاز کرد و آن را در دستنویسی که به شکل نهایی بسیار نزدیک بود سرچشمههای فلسفی الهیات نصارا (Theologiae gentilis origines philosophicae) نامید.
پژواک افکار او در این نوشته، در کارهای علمی او در خلال سیسال آینده کاملا آشکار است: در بخش نخست دستنوشت اصلی نتیجهگیری اصول، در به اصطلاح حواشی کلاسیک که در خلال دهة 1690 در تجدید نظرهای کتاب سوم نوشته شد اما هرگز چاپ نگردید، در سطور پایانی پرسش 31، که نیوتن آن را نخست در 1706 منتشر کرد، در دو یادداشت مربوط به حاشیه عام که به ویرایش دوم اصول در 1713 افزوده شد.
مسیح(ع) متفاوت از پیامبران دیگر نبود، اما تثلیث آثاناسیوس، که یک مصری بود، نوع بشر را دوباره در بتپرستی غوطهور میسازد زیرا تثلیث آیا چیزی به جز این است که انسانی را به عنوان خدا پرستش کنیم؟ نیوتن عنوان فصل 11 سرچشمهها را، که البته هرگز ننوشت، چنین انتخاب کرده بود: «دین راستین فرزندان نوح، پیش از آن که پرستش خدایان دروغین آن را تباه سازد چه بود؟» او در جای دیگر مینویسد: «دین مسیحی بیشتر از ادیان دیگر راستین نیست و کمتر از ادیان راستین دیگر تباه نشده است»."