چکیده:
وجود حقوق و تکالیفی برای مطلقة رجعیه و شوهرش در مدت عده باعث شده که برخی فقها
مطلقة رجعیه را در مدت عده در حکم زوجه و برخی او را زوجة حقیقی بدانند. از جملة
این حقوق و تکالیف، وجود رابطة توارث، حق نفقه، عدم جواز ازدواج شوهر با خواهر
مطلقة رجعیه و... است. در مقالة حاضر با تبیین تفاوتهایی که میان دو نظر زوجیت
حقیقی و زوجیت حکمی از نظر ماهیت طلاق، ماهیت رجوع و عملکرد آن وجود دارد، به تبیین
ادلة زوجة حقیقی بودن مطلقة رجعیه پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
"توضیح اینکه در عقد صرف، از زمان انشای عقد، ملکیتی برای بایع به ثمن و برای مشتری به _______________________________ * البته شاید بتوان از اینکه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و مرحوم شیخ محمد حسین کاشف الغطا در جواز تغسیل مطلقة رجعیة میته توسط شوهرش و بالعکس اشکال کردهاند (طباطبایی، 1419: 34) استفاده کرد که ایشان هم معتقدند تنها برخی از آثار زوجیت بر رجعیه مترتب است.
در توضیح این نکته میگوییم: کسانی که معتقد به زوجة حقیقی بودن رجعیه هستند، این مطلب را انکار نمیکنند که بالاخره فرقی میان رجعیه و زوجة غیر مطلقه هست، چرا که علقة زوجیت رجعیه در معرض زوال است؛ یعنی اگر عده منقضی شود و شوهر رجوع نکند، سببی که پیش از این انشا شده است ـ یعنی صیغة طلاق ـ اثر خود را میگذارد و بینونت را ایجاد میکند.
در برخی روایات میان مطلقة رجعیه و بائن چنین تفاوت گذاشته شده است که در اولی میان مطلقه و شوهرش «عصمت» باقی است، برخلاف طلاق بائن که «عصمت» میان زن و _______________________________ * مرحوم آیت الله خویی عمدتا به این گروه روایات استناد کرده است ودر تبیین استدلال به آنها میگوید: «لما ورود فی الروایات المعتبرة من ان المراة اذا انقضت عدتها فقد بانت، حیث علقت البینونة علی انقضاء العدة و مقتضی مفهوم الشرط عدم البینونة قبل انقضاء العدة، و البینونة فی قبال الزوجیة، فیدل مفهوم الروایةعلی ان الزوجیة باقیة قبل انقضاء العدة» غروی، همان: 125 و 378."