Skip to main content
فهرست مقالات

نسبیت و خشونت

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : خشونت ، اخلاق ، نسبی ، حقوق ، شکاکیت ، نسبیت و خشونت ، نسبی‌گرائی ، یقین ، لیبرالی ، حقیقت

خلاصه ماشینی:

"وقتی هیچ نظری و قرائتی، درست‌تر از نظر دیگر نیست و «حق» و «عدالت» و «حقوق» و ضرورت جانبداری از آنها منتفی است و وقتی از اینکه «حقیقت مطلق، نزد کسی نیست»، بتوان نتیجه گرفت که «پس هیچ حقیقتی نزد هیچکس نیست و با هر چیزی می‌توان مخالفت یا موافقت کرد و دلیل قاطعی، له یا علیه هیچ مضمونی در دست نیست»، در اینصورت هیچ ضامنی هم برای حقوق بشر و هیچ منعی برای خشونت و هیچ مهاری برای تجاوز به این حقوق، نمی‌توان جست. اگر ورای قرائت من و تو، حقیقت مسلم و قاطع و قابل احتجاج و داوری‌پذیری نیست و اگر هر کسی حق دارد به قرائت شخصی خود بیاویزد و هیچ «معیار مطلق» و «ملاک عام بین الاذهانی» برای داوری له و علیه، وجود ندارد، ما اخلاقا به «مستبد» نیز حق داده‌ایم که قرائت خود را کافی بداند زیرا هیچ قرائتی را نمی‌توان مجاب یا اصلاح کرد و قرائات ما مقید به حقیقتی در وراء خود، نیستند پس مستبدین را چگونه مجاب می‌کنید که قرائت آنان از اوضاع و تلقی آنان از حقوق و اختیارات خودشان، نادرست و مردود است؟! نظامی که خود را صرفا مسئول «رفاه شهروندان» بداند، عملا چیزی بنام اخلاقیات را بعنوان ملاک زندگی جمعی نمی‌شناسد تا دولت را در خصوص آن نیز مسئول بداند و لذا اخلاق را امری خصوصی و نسبی، تعبیر کرده و نه فقط رعایت آن، بلکه حتی تعیین آن در حوزه عمومی را برعهده خود شهروندان می‌نهد و حتی اگر به اخلاق عمومی، میدانی بدهند، مرادشان صرفا هنجارهای اجتماعی است که به ضریب کنترل در مقیاسهای اجتماعی دامن زند و توجه به ارزش انسانی و ذاتی «فضیلت» ندارند و از «انتخاب فرد»، هر چه باشد، حمایت می‌کنند و همه امور را صرفا با «قرارداد»، تمشیت می‌کنند، قراردادهائی که بمحض تحت فشار گذاردن غریزه، در خطر فسخ شدنند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.