چکیده:
تعریف ایجابی از اصلاحات سیاسی در گفتمان اسلامی، موضوع اصلی مقاله است که در آن به ابعاد گوناگون اصلاح در ساختار سیاسی حکومت اسلامی پرداخته شده است:
خلاصه ماشینی:
"اما بهنظر علیبنابیطالب علیهالسلام ، حتا به این قیمت هم زیر پا نهادن اصول اخلاقی و عدالت که هدف بعثت رسول مکرم اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم بود، ارزش نداشت؛ زیرا نخست، کسانی که کشته میشدند دو گروه بودند: گروهی که در رکاب امام برای احقاق حق و عدالت کشته شدند که افتخار و سعادت ابدی را برای خود خریدند و به ندای حق لبیک گفتند و گروهی که مقابل امام علی علیهالسلام برای دنیا و حکومت جنگیدند یا به دلیل جهالت خود فریب خوردند، مسئولیت خونشان به عهده خودشان است؛ اگرچه حضرت با تمام توان برای روشنگری و منصرف ساختن آنان از جنگ کوشیدند.
(121) حاکمان و رهبران شعار اخلاق و ارزشهای انسانی میدهند؛ ولی آن را به نفع خود توجیه و تفسیر میکنند، از جمله اینان معاویه بود که همانند حضرت علی علیهالسلام شعار اخلاق و انسانیت میداد؛ ولی در زندگی مادی خود همانند پادشاهان ایران از تاج و تخت، خدم و حشم، زر و زیور و تجملات برخوردار بود و وقتی مورد اعتراض مسلمانان قرار میگرفت که این شیوه با سنت رسولالله صلیاللهعلیهوآلهوسلم و حتا سیره خلفا سازگاری ندارد، به آسانی توجیه میکرد که ما با کشور روم و مسیحیان هم مرز هستیم و باید اینگونه زندگی کنیم که کفار ما را با شکوه و عظمت ببینند و حکومت اسلامی را ضعیف و حقیر تصور نکنند؛ زیرا عزت و عظمت حکومت ما، در اصل عزت و عظمت اسلام است."