خلاصه ماشینی:
نمودار 1 اجزاء مختلف نظام تخلیه و ترخیص کالاهای وارداتی از راه بنادر کشور (به تصویر صفحه مراجعه شود) روش محاسبه هزینههای ضایعات توزیع برای محاسبه هزینههای واقعی اتلاف و ضایعاتی که از انباشتگی کالاها در بنادر جنوب به نظام توزیع وارد میشود، ابتدا بایستی با استفاده از روشهای تجزیه و تحلیل هزینهها و منابع( sisylanA tifeneB-tsoC ) 18 ، به ساختن مدل اختصاصی هزینهها پرداخته و سپس آن را در نظام توزیع کالاهای وارداتی بکار برد.
2-انباشتگی کالاها در بنادر جنوب نه تنها ایجاد هزینههای اضافی(زائد)برای صاحب کالا(بازرگان و یا سازمان دولتی وارد کننده)مینماید بلکه ضایعاتی نیز به سایر اجزاء نظام توزیع(اداره بندر، پیمانکاران تخلیه، گمرک، کامیون داران...
جدول(4) برآورد هزینههای اولیه اتلاف و ضایعات ناشی از انباشتگی کالاها در محوطه بنادر کشور (کاربرد مدل اقتصادی هزینههای پولسنج اتلاف و ضایعات) (به تصویر صفحه مراجعه شود) شرح کلیه اقلام و طرز محاسبه آنها نیز در صفحات آخر این مقاله ذکر گردیده است.
درصد هدر هزینه تخلیه هر تن کالاهای حمل شده از انبارها ومحوطه بوسیله کامیون 676440000 ریال(-25% (به تصویر صفحه مراجعه شود) 720 ریال+3758000 تن) (11)انباشتگی کالاها در محوطه بنادر و عدم یافتن سریع آنها باعث ایجاد صفوف طولانی کامیونها در پشت دروازه بندر و یا در داخل محوطه، و در پشت باسکول گمرک شده است.
(13)در قسمت هزینههای اولیه مستقیم ناشی از انباشتگی کالاها، خساراتی که در تخلیه و بارگیری 1021500 تن کالای انباشته شده در بنادر کشور(میانگین موجودی اول و آخر دوره منتهی به اول خرداد 36)به کالاهای مزبور وارد شده بود با اجتماع نظر کارشناسان فن برآورد گردید.