چکیده:
تبلیغات بازرگانی شاخهای پرچالش از علم ارتباطات است.حوزهای که پابهپای گسترش فنآوریهای رسانهای رشد کرده و به تناسب پرسشهای فراوانی را به وجود آورده است.اما در دو سویه پذیرش یا رد تبلیغات بازرگانی این پرسش که«آیا میتوان از این حوزه براساس ساختاری متناسب با نیازهای واقعی انسان استفاده کرد؟»پاسخی درخور نیافته است.پاسخ دقیق به این پرسش به خصوص در کشورهایی که مبانی ارزشی،فرهنگی و فکریشان با نظامهای سرمایهداری تفاوت دارد راهگشای ایجاد بنیانی بومی-علمی برای این حوزه خواهد شد.چنانکه سیاستگذاری رسانهای در این کشورها بیتأمل از این اصل عبور کند اثرانی به مراتب مخربتر از آنچه این تبلیغات در غرب به جا گذاشته است به وجود میآورد.
این مقاله با این نگاه شناخت تبلیغات بازرگانی و آسیبشناسی آن را دنبال میکند.مقالهء حاضر برگرفته از پژوهشی است با نام«مطالعهء فرایند سیاستگذاری و رویکرد برنامهریزی تبلیغات بازرگانی صدا و سیما در دهه 58-5731».به این منظور برمبنای روش سیاستپژوهی،فرایند تبلیغات بازرگانی صدا و سیما به عنوان یک مورد در نظر گرفته شد و سپس با مطالعه اسناد و مصاحبه با کارشناسان،استادان و صاحبنظران رشته تبلیغات بازرگانی بررسی گردید.این بررسی نشان میدهد که سیاستگذاری تبلیغات بازرگانی در این رسانه پیش از عبور از مجرای علمی و صافی نگاه کارشناسان بیشتر به دلیل تحولات اقتصادی به کار گرفته شده است.رویکرد برنامهریزی در این حوزه مصلحت محور نیست.
خلاصه ماشینی:
"از پژوهشی است با نام«مطالعهء فرایند سیاستگذاری و رویکرد برنامهریزی تبلیغات بازرگانی صدا و سیما در
به این منظور برمبنای روش سیاستپژوهی،فرایند تبلیغات بازرگانی صدا و سیما به عنوان
محدودهء تبلیغات بازرگانی در این پژوهش عبارت است از:
این مرحله یکی از مراحل اساسی در سیاستگذاری و تدبیری است برای آگاه شدن از مسائلی که
تبلیغات بازرگانی صدا و سیما به تفکیک هر مرحله عبارت است از:مرحلهء اول.
کارشناسان به کار گرفته شده در این حوزه بیشتر در تبلیغات بازرگانی تخصص و
تاکنون برای تصمیم گیران تبلیغات بازرگانی حوزهء جدی و قابل اعتنایی نبوده است.
تبلیغات بازرگانی در سازمان صدا و سیما درآمدزایی است.
تبلیغات بازرگانی صدا و سیما،سفارش دهنده حق دارد که به جهت مبلغی که برای پخش آگهی
حجم آگهیهای تبلیغاتی در صدا و سیما براساس میزان تقاضا برای پخش آگهی و همچنین نیاز
الگوی مصلحت محور نیز برنامهسازی به گونهای است که ضمن معرفی ویژگیهای کالا استفاده از روشهای هنری برای رضایت مخاطب و نه تحمیل کالا و تثبیت نام تجاری به کار گرفته
مطابق با الگوی سیاستگذاری و براساس نقد و نظر پاسخگویان این آسیبها عبارتاند از:آسیبهای وارد به مرحلهء شناخت مسئله
خود در تبلیغات بازرگانی در نظر دارد،میباید در وهلهء اول بایدونبایدهای دینی و هنجارهای فرهنگی را مورد مطالعه و بررسی جدی قرار دهد و بعد از رفع تضادهای موجود و انطباق
همهء این عوامل نشان میدهد که صدا و سیما نمیتواند از تبلیغات بازرگانی صرف نظر کند.
زیر را میتوان در حوزهء محتوا و ساختار جایگزین کرد: جدول 4 فهرست موارد جایگزین برای رسیدن به وضعیت مطلوب در تبلیغات بازرگانی صدا و سیما"