Skip to main content
فهرست مقالات

مدرنیسم و پست مدرنیسم در تئاتر

نویسنده:

(13 صفحه - از 48 تا 60)

خلاصه ماشینی:

"این‌ نوعی تهی شدن مدرنیسم از ارزش‌هایی است که پیشتر وجود او وابسته به آنها بوده مانند آن ماشینی که به زغم‌ «فروم»در گذشته وسیله رفاه و پیشرفت و سرعت او بود و حال به ابزاری مخرب و ویرانگر بدل شده و از حاکمیت انسان خارج شده و او را تحت سلطه خود گرفته است. این فرآیند که زندگی اجتماعی مرفه و آلامد را آرام‌آرام از زندگانی سیاسی مردم جدا می‌سازد، به‌تدریج و از درون شروع به دگرگون کردن و تغییر دادن تمامی مبانی ارزش خود کرده،نسبت بدان‌ها به‌ چشم سنت نگریسته و این‌بار با شتاب و سرعتی برابر با «نور»در تقابل با آنها برخاسته،به یک فرهنگ رخدادها و تغییرات هر روزه مبدل می‌شود،تا ما بر آن نام‌ پامدرنیزم بگذاریم. از روزی که گالیله‌ فرضیات(یقین‌ها)ی خود را اعلام نموده،آن بلوای‌ عظیم و آن ولوله مهیب را به‌پا کرد و بعدها یکی از بانیان دنیای مدرن شد تا به امروز چند صد سال‌ می‌گذرد لیکن از زمان انیشتن تا این لحظه که راقم این‌ سطور را می‌نگارد مگر چند دهه گذشته است که او دیگر فقط خاطره‌ای‌ست از مجموعه خاطرات‌ شاگردان و اعقاب او آنقدر و آنچنان و با سرعتی از او فاصله گرفته‌اند که تو گویی او نسبت به آنها در دور دست تاریخ قرار گرفته است. بدین‌سان می‌توان‌ گفت اینک پسامدرنیسم خود به مثابه عنصر مدرن در تقابل با(مدرن)به عنوان عنصر سنتی قرار گرفته،همان‌ چالش را سبب شده است که روزی میان(سنت)به‌ تعبیری که گفته شد)و مدرن در جریان بود."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.