چکیده:
در این پژوهش آثار افزایش قیمت حامل های انرژی بر قیمت کالاها و خدمات، رفاه دهک های درآمدی خانوارها و بودجه دولت را با استفاده از تحلیل های داده - ستانده و جدول سال 1383 بانک مرکزی مورد بررسی قرار می دهیم. یافته های این پژوهش نشان می دهد افزایش 100 درصدی قیمت تمامی حامل های انرژی باعث افزایش 8 درصدی در شاخص بهای مصرف کنندگان شده و آزادسازی کامل قیمت حامل ها باعث افزایش 108 درصدی در شاخص بهای مصرف کننده می شود. در شرایط افزایش قیمت 100 درصدی حامل ها، بیشترین افزایش قیمت ها مربوط به بخش حمل و نقل (با 17 درصد افزایش) خواهد بود. همچنین، سناریوی مطرح برای افزایش قیمت های حامل های انرژی نیز باعث افزایش سطح قیمت ها به میزان 29.55 درصد خواهدشد. افزون بر این، بر اساس نتایج به دست آمده، سیاست افزایش قیمت حامل های انرژی و کاهش یارانه پنهان پرداختی به این حامل ها (حتی با وجود جبران کاهش رفاه ناشی از این افزایش قیمت از سوی دولت برای جامعه) باعث کاهش کسری بودجه دولت می شود.
This paper investigates the impacts of an energy price increase on price levels، income distribution، consumer’ welfare and government expenditure. In doing so، it uses a static Input-Output approach in the context of the input-output table for Islamic Republic of Iran for the year 2004. An exogenous increase in energy prices، due to reduction in energy subsidies، increases the production costs and consequently increases the general price level. Such price increases، result in a consumer’ welfare reduction and affect the government expenditures. It defines a set of indirect utility functions، which then used to measure the change in welfare of households. A set of constant coefficients used to measure the increase in households’ budget and change in government expenditures. Two distinct scenarios defined for energy prices increase، the first is a once-for-all 100% increase in those prices، where and the second scenario assumes a once-for-all complete elimination of energy subsidies in Iran.
خلاصه ماشینی:
"فهرست عنوان صفحه آزادسازی قیمت حاملهای انرژی و آثار آن بر رفاه خانوار و بودجه دولت از روش داده- ستانده 1 دکتر اصغر شاهمرادی،دکتر محسن مهرآرا،نوید فیاضی تحلیل اثرات تخصیصی تثبیت قیمت بنزین در چارچوب یک مدل تعادل عمومی قابل محاسبه 52 دکتر غلامرضا کشاورزحداد،حامد مرتضیزاده بررسی رابطه میان بازدهی سهام و تورم با استفاده از تجزیه و تحلیل موجک در بورس اوراق بهادار تهران 55 دکتر سعید مشیری،کامران پاکیزه،منوچهر دبیریان،ابو الفضل جعفری اثر تورم بر اندازه بخش مالی(مطالعه موردی ایران)57 دکتر وحید تقینژادعمران،مجید حسنی برآورد و ارزیابی روند رفاه اقتصادی ایران با استفاده از شاخص ترکیبی CIEWB 101 دکتر محمد رضا حسینی،دکتر احمد جعفریصمیمی بررسی واکنش سیاست پولی نسبت به حباب قیمت مسکن(مطالعه موردی ایران)321 دکتر علی اکبر قلیزاده،بهناز کمیاب آزمون پایداری رشد در مورد منابع تجدیدناپذیر(بازبینی مدل هتلینگ)مطالعه موردی نفت اوپک 941 دکتر علی امامیمیبدی،احسان ا...
در نمودار 2 نیز مشاهده میشود میزان یارانه(پنهان)پرداخت شده به انرژی به مراتب بیش از هزینههای عمرانی دولت بوده و دارای رشدی فزاینده است و ادامه این وضعیت به دلایل متعدد میسر نبوده و تداوم آن نهتنها لطمههای جبرانناپذیری به توسعه اقتصادی کشور وارد میآورد،بلکه با افزایش آسیبهای وارده به محیط زیست،مشکلات و آلودگیهای زیستمحیطی و اجتماعی قابل توجهی نیز به همراه خواهد داشت.
درصد افزایش مخارج دهکها در سناریوی اول (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج افزایش قیمت حاملهای انرژی بر بودجه دولت از دو کانال هزینهای و درآمدی(به شیوهای که پیشتر بحث شد)و همچنین هزینه جبران کاهش رفاه را در جدول 5 ارایه کردهایم."