چکیده:
نوسان ادواری سرمایه گذاری مسکن و اقتصاد ملی، اثرگذاری بر تورم و رشد اقتصادی، تغییر رفتار مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، انحراف در تخصیص منابع اقتصادی، تشدید نقل و انتقال سرمایه در بازار دارایی ها، تغییر الگوی توزیع درآمد و توازن منابع و مصارف نظام بانکی پیامدهای مهم نوسان و یا حباب قیمت مسکن است که در دهه های اخیر تشخیص و کنترل آن به موضوع بسیار مهمی در عرصه سیاست های پولی تبدیل شده است. گستردگی آثار اقتصادی و اجتماعی حباب و یا نوسان قیمت مسکن مقام های پولی را وادار می سازد از طریق واکنش مناسب، خالص زیان اقتصادی ایجاد شده را به حداقل برسانند. در این پژوهش تلاش نموده ایم با ارایه مدل اقتصادی ضرورت و نوع واکنش مناسب بانک مرکزی نسبت به حباب قیمت مسکن در ایران را تجزیه و تحلیل نماییم. از الگوی خودرگرسیون با وقفه های گسترده (ARDL) به منظور برآورد مدل با داده های فصلی ایران در سال های 1371-1385 استفاده کرده ایم. به این منظور پس از برآورد مدل حباب قیمت مسکن، به حداقل رساندن تابع زیان بانک مرکزی با استفاده از سه قاعده سیاست پولی مورد ارزیابی قرار می گیرد. در قاعده اول، قیمت مسکن در تابع واکنش بانک مرکزی وارد نمی شود. قاعده دوم، قیمت مسکن را وارد تابع واکنش بانک مرکزی می سازد و در قاعده سوم، سیاست پولی به اجزای غیربنیادی قیمت مسکن که همان حباب ها هستند واکنش نشان می دهد. سازوکار به حداقل رساندن تابع زیان بانک مرکزی، بهینه بودن واکنش یا عدم واکنش و در عین حال متغیر قیمتی که واکنش نسبت به آن تابع زیان به حداقل می شود، تعیین می شود. نتایج نشان می دهد که سیاست های پولی سهم قابل توجهی از نوسانات قیمت مسکن و شکل گیری حباب را به خود اختصاص داده است. از این رو موثرترین روش کنترل حباب قیمت مسکن به کارگیری سیاست پولی مناسب و تنظیم قواعد سیاست پولی بر مبنای واکنش بهینه نسبت به نوسان قیمت مسکن است. نتایج برآورد حکایت از آن دارد در نظر گرفتن قیمت مسکن در قواعد سیاست پولی، تابع زیان بانک مرکزی را به حداقل می رساند.
In this paper we analyze the different three responses of monetary policy to bubble in housing prices. Three monetary policy rules describe that the Ffirst alternative rule corresponds to a monetary authority that does not respond to house price inflation. The second alternative rule corresponds to a monetary authority that respond to overall house price inflation، and in third alternative is a policy in which a monetary authority responds to house pricse bubble. Wwe use an ARDL model with quarterly data for Iran. The results reveal several practical monetary policy lessons. First، a monetary authority should generally respond to house price bubble because third monetary policy rule is lessminimizes the loss function. Second، this finding holds even if a monetary authority cannot distinguish between fundamental and bubble house price behavior. Tthird،،،our results indicate that monetary authority should tighten when house price bubbles are inflating and should ease when house price bubble collapse.
خلاصه ماشینی:
"بررسی واکنش سیاست پولی نسبت به حباب قیمت مسکن (مطالعه موردی ایران) دکتر علی اکبر قلیزاده* بهناز کمیاب** تاریخ ارسال:88/2/82 تاریخ پذیرش:98/1/92 نوسان ادواری سرمایهگذاری مسکن و اقتصاد ملی،اثرگذاری بر تورم و رشد اقتصادی،تغییر رفتار مصرفکنندگان و تولیدکنندگان،انحراف در تخصیص منابع اقتصادی،تشدید نقل و انتقال سرمایه در بازار داراییها،تغییر الگوی توزیع درآمد و توازن منابع و مصارف نظام بانکی پیامدهای مهم نوسان و یا حباب قیمت مسکن است که در دهههای اخیر تشخیص و کنترل آن به موضوع بسیار مهمی در عرصه سیاستهای پولی تبدیل شده است.
دلایل متعددی وجود دارد که نشان میدهد بانک مرکزی کشورها نگران افزایش قیمتهای مسکن هستند: اولین دلیل این است که با افزایش قیمت مسکن اثر انتشار بر ما زاد تقاضا در کل اقتصاد پیدا میشود، افزایش قیمت مسکن میتواند موجب افزایش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی شود و در نتیجه افزایش ثروت و سهم مسکن از ثروت،مصرف افزایش یافته،هزینه سرمایه کاهش مییابد و در نهایت، باعث سرمایهگذاری بیش از حد بنگاهها در مسکن میشود.
ازاینرو حباب قیمت مسکن میتواند به صورت زیر نوشته شود: (1) pe-f(rr,m 2,ps,csr,gdp,d 75) که در آن: pe :نسبت قیمت به اجاره مسکن که به عنوان شاخص حباب مسکن استفاده میشود، rr :نرخ بهره واقعی، m 2 :نقدینگی واقعی، ps :شاخص قیمت سهام، csr :هزینه واقعی ساخت مسکن، gdp : تولید ناخالص داخلی واقعی و d 75 :متغیر مجازی سال 5731 میباشد که این متغیر اثر سیاستهای تعدیل اقتصادی را نشان میدهد(عدد یک برای سالهای 5731 تا 5831 و عدد صفر برای سالهای دیگر در دوره زمانی 0731 تا 4731 است)."