چکیده:
طرح مسئله:سهم مردان از کل موارد مثبت شناسایی شده ناکا(نشانگان اکتسابی کمبود ایمنی)1،بسیار بیشتر از زنان است.از اینرو بهداشت در روابط جنسی مردان در کنترل و کاهش ناکا از اهمیت خاصی برخوردار است.از سوی دیگر به تدریج الگوی انتقال ویروس از انتقال به واسطه تزریق مواد به سوی انتقال از راه رابطه جنسی در حال تغییر است و زنان تنفروش در این زمینه سهم بسیاری دارند.شناخت مشتریان میتواند امکان مداخله مؤثر را در برنامههای کنترل و کاهش ناکا فراهم آورد.مطالعه حاضر تلاش میکند تا حد ممکن برخی از این ویژگیها را بررسی و ارائه کند.
روش:این مطالعه از نوع پهنانگر و مقطعی است که در آن از جمعیت زنان تنفروش درباره ویژگیهای مشتریان آنها پرسش شده است.برای گردآوری اطلاعات از هر دو روش کمی و کیفی استفاده شده است جامعه آماری پژوهش،زنانی هستند که در مناطق 22 گانه شهر تهران،تنفروشی میکنند.
یافتهها:بیش از نیمی از تنفروشان،معتقدند مشتریان آنهادر سنین میانسالی(03 تا 05 سال)قرار دارند.15/6 درصد زنان تنفروش اظهار داشتهاند که مشتریانشان بیشتر متأهل هستند و گروه بعدی را مجردها تشکیل میدهند.تنفروشان مشتریان خود را بیشتر دارای تحصیلات عالی معرفی کردهاند.79/9 درصد از تنفروشان که به سئوال درباره وضعیت شغلی مشتریان پاسخ دادهاند مشتریان خود را شاغل اعلام کردهاند.
بحث:شناخت زنان تنفروش شهر تهران از مشتریان خود در مقایسه با زنان تنفروش دیگر کشورها بیشتر است.یافتههای این مطالعه درباره میانسالی و متأهل بودن اکثریت مشتریان با یافتههای مطالعات مشابه در دیگر کشورها همخوانی دارد.احتمالا سهم مشتریان دارای تحصیلات دانشگاهی در میان مشتریان زنان تنفروش تهران،بیشتر از دیگر کشورهاست.یکی از ویژگیهای بسیار متفاوت مشتریان در این مطالعه در مقایسه با دیگر کشورها،شغل آنان است.
خلاصه ماشینی:
"فصلنامهء علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی،سال نهم،شماره 43ویژگیهای مشتریان تنفروشی از دیدگاه زنان تنفروش خیابانی شهر تهرانسعید مدنی(قهفرخی)*،پیام روشنفکر** طرح مسئله:سهم مردان از کل موارد مثبت شناسایی شده ناکا(نشانگان اکتسابی کمبود ایمنی)1،بسیار بیشتر از زنان است.
(McKeganeyBarnard,1996) منابع متأخر به موارد دیگری اشاره دارند:ازجمله اینکه مردانی که به دنبال رابطه جنسی با تنفروشها هستند،علاقمند به یک رابطه جنسی کوتاه و غیرپیچیدهاند (Gemme et al,1984) به نقل از (Lowman et al,1996;McLeod,1982 همین تحقیق اطلاعاتی در مورد متغیرهای زمینهای مشتریان تنفروش نیز دارد: میانگین سنی مشتریها 43 سال بود و آنها عمدتا شهروندان کانادایی و قفقازی و بیشتر در مشاغل یقهآبی بودند (Lowman,et al,1996:4) .
شاید یکی از عوامل مهم این خلائ در تحقیقات پیشین از سویی قبح رابطه با زنان تنفروش در جامعه ایران به عنوان یک ضعف اخلاقی و از سوی دیگر تبعات حقوقی سنگین مترتب بر این ارتباط خصوصا در میان مردان متاهل است.
5)شرایط جسمی خاص همسر در دوران بارداری یا قاعدگی احتمال گرایش مردان به روابط جنسی غیرمتعارف با دیگر زنان به شدت افزایش پیدا میکند،براساس برخی مطالعات مردان اولین ارتباط جنسی خارج از خانواده را در دوره بارداری همسر تجربه میکنند (Lawoyin,2002,Nichols,2000) روش این مطالعه از نوع مطالعات پهنانگر و مقطعی است که در آن از جمعیت موردنظر (زنان تنفروش خیابانی)درباره ویژگیها،رفتارها،دانش،نگرشها و باورهای آنها پرسش شده است.
»پژوهشگر همکار طرح و کارشناس سازمان بهزیستی کشور در توصیف مشتریان زنانی که با آنها مصاحبه کرده است،میگوید:«بیشتر مشتریها متاهل بودند و زمانی که با دوستانشان دور هم جمع میشدند یا خانه خالی پیدا میکردند(و بیشتر برای تنوعطلبی)به این کار رو میآوردند، اما نه الزاما به این علت که زن بدی دارند یا زندگی خوبی ندارند."