چکیده:
با توجه به جایگاه خطیر شرکتهای تعاونی تولید کشور(که در یک کلام،پیشرفتهترین مرحله تعاونند)در توسعه و پایداری روستاها،تحقیق حاضر به شناخت و سنجش عوامل مؤثر بر گرایش کشاورزان به عضویت در تعاونیهای تولید شهرستان طبس واقع در استان یزد در سال 78-88 پرداخته است.جامعه آماری تحقیق 8141 نفر شامل 23 زن و 6831 مرد بوده که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 021 نفر تعیین شده و به روش تصادفی ساده پرسشنامههای تنظیم شده بین آنها توزیع گردیده است.سپس دادههای به دست آمده با استفاده از نرمافزار 11/5 spss در دو بخش توصیفی(تعیین فراوانی،درصد فراوانی،میانگین،انحراف معیار و...)و تحلیلی یا استنباطی و استفاده از آزمونهای همبستگی اسپیرمن و آزمون من ویتنی تجزیه و تحلیل شدهاند. از مهمترین نتایج به دست آمده توصیفی میتوان به این موارد اشاره کرد:1.شرکتهای تعاونی زمینهای مناسب در جلب مشارکت افراد دارند؛2.نهادههای کشاورزی که از طرف تعاونی به اعضا ارائه میشود،در گرایش کشاورزان نقش مثبت دارد؛3.از بین منابع اطلاعاتی اعضا در زمینه شغلی،شرکت تعاونی تولید روستایی مهمترین تأثیر را داشته است. از مهمترین نتایج بخش استنباطی و تحلیلی دادهها نیز موارد زیر را میتوان برشمرد: 1.نزدیکی فاصله محل سکونت به شرکت تعاونی تولید در گرایش افراد به عضویت رابطه معنیدار دارد؛2.بین میزان ارتباط اعضا با مدیر عامل و گرایش افراد به عضویت رابطه معنیدار وجود دارد؛3.بین میزان رضایت،سطح نیاز،ایجاد انگیزه،شناخت از شرکت و افزایش سرمایه(هرکدام به صورت جداگانه)با گرایش افراد به عضویت از طریق آزمون من ویتنی اختلاف معنیداری به دست آمد.
Considering the important position of the country's production cooperatives (i.e. the most advanced stage of cooperation) in development and stability of rural areas، the current study aims to identify and evaluate the factors affecting farmer's tendency towards joining production cooperatives in Tabas City، Yazd Province in 2007-2008. Statistical population of the study consists of 1418 individuals، 32 women and 1386 men and the sample size of 120 persons was determined using Cochrane Formula. The prepared questionnaires were distributed using simple random method. The gathered data were analyzed using SPSS 11.5 utilizing Spearman Correlation and Mann Whitney Tests in two sections، Descriptive (determining frequency and frequency percentage، mean، standard deviation and etc) and Analytic or Inferential.
The most important descriptive results are: 1- Cooperative companies have suitable basis for attracting individuals' participation،
2- Agricultural inputs provided by the cooperatives to the members contribute to farmers' tendency towards joining، 3- The most effective information source of the members in their profession are rural production cooperative companies.
The most important analytical and inferential results are:
1- Proximity of residence and the production cooperative company has significant meaning for the tendency of individuals to become a member، 2- There is a significant relationship between the managing director and the tendency of individuals to become a member، 3- Using Mann Whitney، there are significant differences between satisfaction، need، motivation، knowing the company، capital growth (each one individually) and the individuals' tendency to become a member.
خلاصه ماشینی:
بهرهمندی عموم مردم بهویژه اقشار آسیبپذیر اعم از روستاییان،کارگران،کارمندان،مهاجران و حاشیهنشینان از نعمت تعاون(که یک اصل پذیرفته شده در فرایند توسعه اقتصادی کشور است)این مهم را بهخوبی هویدا میسازد(حجازی،5731)؛لذا باید طبق برخی از اصول و روشها،نگرش این افراد را تغییر و رغبت و انگیزه آنها را افزود و با برطرف کردن برخی از نیازهای آنان از طریق تعاونی،جذب و کشش آنان را به تعاونی افزایش داد و گرایش آنان را به عضویت در تعاونی تولید بیشتر کرد.
تحقیق حاضر که در محدوده شهرستان طبس انجام شده درصدد است به بررسی عوامل مؤثری بپردازد که رغبت و انگیزه کشاورزان را افزایش میدهد و کشش آنها را به تعاونی تولید زیاد میکند و با یکپارچگی اراضی باعث توسعه کشاورزی و بازده تولید میشود.
از جمله اهداف تأسیس شرکتهای تعاونی تولید روستایی را میتوان استفاده بهینه از ماشینها و مکانیزاسیون،تسطیح اراضی مزروعی و یکپارچه کردن تولید،به کارگیری مؤثر فناوریهای نوین،و حد اکثر بهرهبرداری از منابع آب و خاک کشور از طریق احداث شبکههای نوین آبیاری ذکر کرد(کیانیمهر،0831)و یکی از عوامل رسیدن به این اهداف ایجاد گرایش و جذب کشاورزان و اعضا به منظور مشارکت در رسیدن به اهداف نام برده میشود.
لذا در این تحقیق سعی شده است بیشتر از دید روانشناختی به بررسی گرایش کشاورزان به عضویت در تعاونی تولید پرداخته شود.
ویژگیهای اقتصادی:در این بخش بیشتر از مقیاس فاصلهای برای سنجش استفاده شد و متغیرهایی از قبیل تعداد سهم اعضا در شرکت،میزن عملکرد آنان،میزان درآمد حاصل از محصولات کشاورزی و غیرکشاورزی و نوسان قیمت نهادههای عرضه شده تعاونی از دید آنها مورد بررسی قرار گرفته است.