Skip to main content
فهرست مقالات

سینمای کمدی ایران و ابوالحسن داوودی: تلخک و تجربه ی کاتارسیس

نویسنده:

(4 صفحه - از 30 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : کمدی ، فیلم ، سینمای کمدی ایران و ابوالحسن ، کمدی ایران و ابوالحسن داوودی ، زن ، ایران ، فیلم کمدی داوودی ، تماشاگر ، فیلمساز ، خمسه

خلاصه ماشینی:

"اما موقعیت زمانی ساخته شدن فیلم به گونه‌یی نبود که‌ فیلمساز بتواند آن‌چنان انتقادهای تندی را نسبت به شرایط اجتماعی- اقتصادی حاکم ابراز دارد و بنابراین با اقتباس موقعیت‌های طنز اثر خود (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجه‌ی اخلاقی فیلم‌ چندان به میل نمی‌نشست و شوخی‌هایی هم که بار اصلی‌ آن بر دوش خمسه بود تاریخ‌ مصرف گذشته به نظر می‌رسید همین امر موجب شد تا بوی خوش زندگی چندان مورد توجه قرار نگرفت‌ از فیلم معروف«پول رو بردار و فرار کن»(وودی آلن)،به خصوص در سکانس‌های مهم سرقت از بانک،بیش‌تر به ایجاد موقعیت‌های خنده آفرین‌ با تکیه بر بازی علی رضا خمسه روی آورد و در نهایت تمام خنده‌ها و شوخی‌های فیلم منجر به یک انگاره‌ی سطحی اخلاقی گشت و جایی‌ که خمسه زیر باران در آستانه‌ی دستگیر شدن،در برابر همسر آینده‌اش‌ خود را تطهیر می‌کرد،اثر را به این نتیجه می‌رساند که دزدی تحت‌ هر شرایطی رفتاری نابهنجار و غیر اخلاقی است و شرایط هرچه باشد اشکال اصلی از خود آدم‌هاست و به هر قیمتی باید شرایط را تحمل‌ کنند و... (به تصویر صفحه مراجعه شود) فیلم دو خط داستانی دارد که به خوبی به هم گره خورده‌اند؛خط داستانی اول موضوع به شدت کلیشه‌یی و نخ نما شده‌ی عشق پسر فقیر و دختر پولدار را پی می‌گیرد که یکی از الگوهای کهن فیلمفارسی است‌ اما داوودی و قاسم‌خانی موفق شده‌اند با یاری گرفتن از مجموعه‌یی‌ از ترفندهای نوی کمدی رنگ و لعابی از تازگی و عمق به کار خود بدهند و هجویه‌یی بر فردین و گنج قارون بسازند،خط دوم داستانی‌ که ملهم از شرایط سیاسی-اجتماعی زمان فیلم به گونه‌یی ظریف و بامزه درگیری‌ها و مناقشات دو طیف سیاسی غالب کشور را زیر بار انتقاد گرفته و در نهایت به روال آثار سابق داوودی پندی اخلاقی نیز ارایه‌ می‌دهد؛متحد شدن و پرهیز از حاشیه‌های نه چندان مهم سیاسی و گاه‌ غیر عاقلانه و بچگانه در جهت نیل به وحدت ملی و قرار گرفتن دست‌ در دست هم در زیر پرچمی واحد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.