Skip to main content
فهرست مقالات

کارگاه فیلمنامه، سینمای نوشتاری: شخصیت پردازی در فیلمنامه

نویسنده:

مترجم:

(3 صفحه - از 88 تا 90)

کلید واژه های ماشینی : فیلمنامه ، شخصیت ، کنش ، کارگاه فیلمنامه ، کتی ، دختر ، شخصیت‌پردازی در فیلمنامه ، شخصیت‌های خوب فیلمنامه ، فیلمنامه‌نویس ، بازیگر

خلاصه ماشینی:

"حال برای آن‌که یافتن و انتخاب دستمایه‌ی گویا -شکل‌پذیر-را تجربه کنید،فرض کنید که فیلمنامه‌یی‌ درباره‌ی یک دختر جوان،مثلا«کتی»،می‌نویسد که قصد دارد راجع به آینده‌اش تصمیم بگیرد؛خودش با تمام وجود می‌خواهد فیلمنامه‌نویس بشود،اما خانواده‌اش و به خصوص‌ پدرش می‌خواهند او وارد بازار کار شود و کارگاه تولیدی‌ خانواده را سرپرستی کند. هدف شما انتقال احساسات، افکار و تصمیم نهایی اوست،یعنی‌ هم متن و هم متن فرعی؛بنابراین یک‌ شی‌ء(یا چند شی‌ء)را انتخاب کنید تا کتی با آن مشغول شود و بعد ساختار صحنه را بنا کنید، بدون عجله و یا تأمل صحنه‌یی بسازید که در آن‌ کتی با شی‌ء کاری کند که کشمکش درونی‌اش را آشکار سازد،سعی کنید احساسات او را ترسیم کنید نه وقایع دور و برش را،برای صحنه شروع،وسط و پایانی در نظر بگیرید، از گفت‌وگو و یا نمادهای نوشتاری استفاده نکنید و کنشی را بیابید که ایده‌ی اصلی را نشان دهد. این کار مانند ملاقات با فردی ناشناس است؛در آغاز همچون نگاهی‌ اجمالی به کسی بوده که دوست دارید با او آشنا شوید، چیزی در او هست که برایتان جالب است و می‌خواهید بیش‌تر درباره‌ی آن بدانید،پس اولین سؤالات پیش می‌آید و جواب‌هایی که خود موجد سؤالات دیگری است تا این‌که‌ به نکته‌یی درباره‌ی او پی می‌برید که باید آن را«دستاویز» قرار دهید. مسئله این نیست‌ که بفهمید فلان کس کیست و اهل کجاست،مسئله این‌ است که بفهمیم او باید اهل کجا باشد تا همان‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) کسی بشود که می‌خواهیم؛این کار مانند نگاه کردن به‌ نتیجه‌ی نهایی نیست،بلکه خلق آن عللی است که امکان‌ می‌دهد شخصیتی ساخته شود تا داستان رابهتر تعریف کند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.