چکیده:
در این مقاله،نخست،سند چشمانداز بیست ساله و چالشهای پیش روی آن و جایگاه جنبش نرمافزاری بررسی میشود.از آنجا که متغیر ظرفیتهای موجود،جایگاهی کلیدی در تحقق سند چشمانداز دارد،وضعیت موجود خود و برخی کشورهای منطقه را بررسی و نتیجه این بحث،آشکار خواهد ساخت که تحقق اهداف چشمانداز از نظر احراز جایگاه اول اقتصادی و علمی در میان همسایگان و کشورهای آسیای جنوب غربی،به علت مشکلات جمعیتی و بیکاری ناشی از آن و نیز مشکلات زیرساختی در زمینههای آموزشی و علمی و فنآوری،بسیار دشوار است؛مگر آنکه آهنگ رشد خود را نمائی و غیرخطی نموده تا بتوانیم با توجه به وضع موجود خود و کشورهای موردنظر در سند چشمانداز،به اهداف مذکور در سند برسیم.
خلاصه ماشینی:
"در تحقق سند چشمانداز دارد،وضعیت موجود خود و برخی کشورهای منطقه را بررسی
و نتیجه این بحث،آشکار خواهد ساخت که تحقق اهداف چشمانداز از نظر احراز جایگاه
تبدیل شدن به قدرت اول علمی در منطقه که در چشمانداز دیده شده است.
واقع،همه امکاناتی را که کشور برای تحقق سند چشمانداز لازم دارد،برای رشد خود می
برای این کار لازم است موقعیت کنونی ایران با کشورهای یادشده مقایسه شود.
تحقق اهداف چشمانداز،لازم است فعالیت بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
نمیتواند ما را به اهداف چشمانداز برساند و برای تحقق این اهداف،بایستی سرعت خود
اما این رشد برای تبدیل شدن به کشور اول منقطه ناکافی بوده و در مقایسه با
دیگر کشورهای منطقه و حتی همسایه،ایران برای تحقق اهداف سند چشمانداز،باید
رشد تولید علمی ایران طی سالهای 0002 تا 3002 از همه کشورهای منطقه و همسایه
ایران با 6233 رکورد علمی ثبت شده در این پایگاهها حضور داشته است.
گروه علوم انسانی 5,2 درصد از تولید علمی ایران را به خود اختصاص دادهاند.
استفاده در تولید علمی ایران نیز 94407 مورد میباشد که متوسط آن 2,12 مورد برای هر
منطقه(بهرهوری نیروی کار)منبع:81 مقایسه نسبت تولید علمی به بودجه تحقیق و توسعه
شکل 9:مقایسه آهنگ حرکت علمی ایران و ترکیه برنامهریزی برای تحقق اهداف علمی چشمانداز
برای نیل به اقتدار علمی کشور،آهنگ رشد علم در ایران باید یک آهنگ غیرخطی
00001 نفر برسانیم(که برای احراز جایگاه اول منطقه این تعداد لازم است)،اگر سالیانه
این خیل عظیم هم میتواند برای تحقق چشمانداز فرصت باشد و هم اگر خوب مدیریت"