خلاصه ماشینی:
"در واقع این فیلم میتواند با نگرش نمادین،یک مواجههی مقطعی در کیمیایی در تکتک آثارش همواره تلاش کرد که دیدگاه آرمانگرایانهاش را با شرایط جدید تطبیق دهد و داستانهایی جدید با فضایی متفاوت را مطابق با شرایط زمانهی تغییریافتهاش از قیامها و اقدامات فردی قهرمانانش در جهت نیل به اهداف والای اجتماعی قوام دهد محدودهی یک روستا میان عامهی روستاییان فقیر و ستمدیده و ارباب ظالمش را به یک جامعهی بزرگ و مواجههی میان مردم آن و حکام تمامیت خواهش تسری دهد.
هرچند سفر سنگ از لحاظ مرتبهی ارزش هنری در جایگاهی فروتر از«قیصر»و (به تصویر صفحه مراجعه شود) «گوزنها»میایستاد اما از لحاظ درونمایهیی که حامل جهانبینی خاص فیلمساز است، نقطهی اوج سیر نگرش آرمانخواهانهی کیمیایی را عیان میساخت که از مرحلهی انتقام و قیام فردی در مقابل یک عملهی ظلم و در یک درگیری شخصی به وادی قیام جمعی در مقابل اصلیترین و ریشهییترین عامل فساد، ظلم،ستم و تباهی در وجوه کاملا اجتماعی شده صعود کرده بود.
پس از انقلاب اسلامی ایران هم کیمیایی در تکتک آثارش همواره تلاش کرد که دیدگاه آرمانگرایانهاش را با شرایط جدید تطبیق دهد و داستانهایی جدید با فضایی متفاوت را مطابق با شرایط زمانهی تغییریافتهاش از قیامها و اقدامات فردی قهرمانانش در جهت نیل به اهداف والای اجتماعی قوام دهد اما به نظر اکثر صاحبنظران،هرچند کیمیایی گهگاه در بعضی سکانسهای این آثار متحول شدهی ظاهریاش دیدگاه متفاوت خود را به عنوان یک سینماگر مؤلف و هنرمند و در عین حال با تعهد اجتماعی نمایاند،ولی هیچگاه نتوانست خود را آنچنانکه باید و شاید با شرایط روز تطبیق دهد و بنابراین قهرمانهای آرمانخواه آثار سینمایی بعد از انقلابش همه رنگوبویی از گذشتن تاریخ مصرف آرمانها و عقایدشان به خود گرفتند."