چکیده:
طومارهای بحرالمیت به مجموعه مدارک دستنویسی اطلاق میشود که بین سالهای 1947 تا 1956 بعد از گذشت دو هزار سال از زیر تلی از خاک در یازده غار در طول ساحل شمالغربی بحرالمیت کشف شدند. این طومارها از مسیحیت اولیهای سخن میگویند که از اواسط قرن اول میلادی در اطراف اورشلیم در حال شکلگیری بود. این مدارک نشان میدهند که پیروان مسیحیت اولیه در کنار اعتقاد به عیسی، خود را ملزم به رعایت قانون تورات نیز میدانستند؛ از اینرو این طومارها در زمرة مدارک مستندی محسوب میشوند که دانشمندان را قادر ساخته است نظرات جدیدی دربارۀ خاستگاه مسیحیت ارائه کنند. این مقاله در ابتدا به معرفی طومارها و محتویات آنها پرداخته است. به علت اهمیت این طومارها، از زمان کشف آنها تحقیقات بسیاری بر روی آنها انجام شده است و نظریات گوناگونی دربارة اصالت و همچنین محتویات آنها ابراز شده است. از بین فهرستهای مختلفی که از فرایند کشف و مباحث پیرامون طومارها تهیه شده است، فهرست دکتر مالن اسمیت یکی از جامعترین آنهاست که در این مقاله به تفصیل به اطلاع خوانندگان رسیده است.
خلاصه ماشینی:
"۱۹۵۵ ▪ بازگشت یدین به اسرائیل جهت یکیکردن هفت طومار در ماه فوریه؛ ▪ انتشار مقالهای توسط ادموند ویلسون (Edmund Wilson) منتقد ادبی در مجلۀ نیویورک ﭘیرامون مطالعات دوﭘونت سامر و ادعای اینکه مسیحیان شخصیت عیسی را از معلم رستگاری برداشت کردهاند؛ ▪ انتشار طومارهای کشفشده از غار شمارۀ یک توسط بارتلمنی و میلیک؛ ▪ کشف غارهای ۷ تا ١٠ در جنوب قمران؛ ▪ کمک گرفتن الگرو از دوستانش در دانشگاه منچستر انگستان برای بازکردن طومار مسی و ارسال رونوشتهای بسیار از گنجینۀ دوو.
۱۹۵۶ ▪ اعلام عمومی کشف طومار مسی و فهرست گنجینههایگرانبهای آن توسط الگرو؛ ▪ اعلام افسانهبودن گنج طومار مسی توسط دوو و هاردینگ به دانشگاه فرانسه به دلیل عدمهماهنگی آن با اقتصاد اشتراکی فرقه اسنیها؛ ▪ انتشار مقالهای توسط رابین و اعلام اینکه طومار مسی به وسیله زیلوتها نوشته شده است؛ ▪ اعلام کشف طومارها توسط الگرو در BBC و این ادعا که فرقۀ قمران صاحب مسیحایی بودند که بر صلیب دوخته شده است و مسیحیان این داستان را از آنان به امانت گرفتهاند؛ ▪ ارسال نامه توسط دوو، میلیک، استارکی، زهان و استراگنل به مجلۀ تایمز لندن و دعوت از الگرو به مباحثه؛ ▪ عقب نشینی الگرو از ادعای خویش و اعلام اینکه اظهاراتش بیشتر مبتنی بر فرضیات بوده است تا مدارک به دستآمده؛ ▪ گشودهشدن اﭘوکریفای ﭘیدایش (Genesis Apocryphon) در دانشگاه عبری و انتشار آن توسط یدین؛ ▪ اتمام تصویربرداری و تکمیل بازسازی تکههای طومارها از غار شمارۀ 4 توسط گروه دوو؛ ▪ فروش هفت طومار توسط چوﭘان بدوی به دلال عتیقه از غار شمارۀ ۱۱ و فروش شش تای آن به موزۀ باستانشناسی فلسطین و فروش آنها توسط این موزه به مؤسسات آمریکایی و اروﭘایی."