خلاصه ماشینی:
"»8 گرچه جوامع متفاوت هستند و درمیان آنها فواصل مکانی، زمانی و فرهنگی وجود دارد اما از آنجاکه پیشرفت همواره با تنوع و تخصص و تقسیم مشاغل ملازم بوده است و بخصوص مشاغل اقتصادی هستند که بیشازپیش همراه تمدن گسترش مییابند نظر دورکیم در تمام جوامع متمدن امروزی و نیز درمورد جامعه ما صدق میکند،لیکن با یک تأخر زمانی که ناشی از تأخر اجتماعی است و زمانی که دورکیم برای اهمیت یافتن مشاغل اقتصادی ذکر میکند، شاید دیرتر از آن درمورد جامعه ما شروع شده باشد و مشاغل اقتصادی آن اهمیتی را که او توصیف میکند هنوز پیدا نکرده باشند، اما با اعتقاد به یک قانون کلی میتوان انتظار آن را داشت.
جدول 2-طبقهبندی مشاغل برحسب منزلت اجتماعی و فراوانی هر طبقه (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای قرار دادن کل شاغلین در یک سلسله مراتب،لازم است وضع سه شاخص تعیین شود که هرکدام یک شاخص فرعی به کار رفته است: الف-منزلت اجتماعی شغل:براساس منزلت شغل،به کارمندان عالیرتبه و صاحبان مشاغل آزاد نمرهء 3 و کارمندان و نظامیان نمره 2 و کارگران و کشاورزان و رانندگان نمره 1 تعلق گرفته است.
درواقع این قشربندی شغلی است؛برای قشربندی اجتماعی به شاخصهای دیگری نیازمندیم که یکی از آنها شاخص تحصیلات میباشد در قسمت بعدی تأثیر تحصیلات،مراتب تحصیل، ارزش اجتماعی تحصیل و تحلیل وضع تحصیلی والدین دانشآموزان براساس اطلاعات بهدست آمده مطرح و بررسی میشود.
پس از تعیین قشرهای اجتماعی براساس تحلیل دادهها،لازم است پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نیز بررسی و مراتب پیشرفت تعیین شودتا براساس آن مشخص شود چه مراتبی از پیشرفت با چه قشری از جامعه بستگی دارد؟ ادامه گزارش در شمارهء بعدی مجلهء رشد به تحلیل و تشریح این موضوع اختصاص دارد."