خلاصه ماشینی:
"چه،از یک نظر در یک آن به فضاهایی بسیار وسیع دست مییابد و از جهت دیگر،موجبات بقا و انباشت اندیشهها را در سینه زمان فراهم میسازد مسابقه تجملات که طی سالهای اخیر در رسانه ملی،اعم از ماشینهای گرانقیمت،خانههای لوکس و مجلل، وسایل تبلیغاتی منازل و لباسه رشد زیادی داشته است،هر روز بیش از گذشته سرمایهداران را فربه میکنند افکار عمومی،به رسانهها قدرت تغییر و تحول در جامعه را میبخشد و این تغییر،در صورت رویکرد عقلانی و همسویی رسانهها،مثبت و توسعهگرا خواهد بود.
رسانهها و ارتباطات اجتماعی با سرعت و قدرت مرزنورد خود،امکان دسترسی به افکار میلیونها انسان و تأثیرگذاری بر آنه را فراهم میسازند؛دسترسی آسان،میزان تلفات و قربانیان رسانهای را در مقایسه با جنگهای نظامی،بسیار مرگبارتر و کشندهتر از سلاحهای جنگی است؛به همین منظور، گروهی از پژوهشگران وسایل ارتباط اجتماعی را باور بر آن است که کسانی که رسانهها و فنآوی ارتباط اجتماعی جمعی را در اختیار دارند، مثل آن است که کنترل دنیا را در دست دارند و این نظر،همسو با دیدگاه نظری«الوین تافلر»است که از موج اهمیت جریان سریع و پرشتاب اطلاعات در موج سوم تمدن بشری سخن میگوید.
در واقع،باید تصریح کرد که رسانهها ابزاری هستند که زمینههای تغییرات پرشتاب زندگی فردی و اجتماعی انسان را با ایجاد تنوع و تکثر نیازهای عارضی میسر میسازند،زیرا در این صورت،مخاطبان در تلاش برای انطباق با شرایط جدید،باهم رقابت میکنند و هیچ توجهی به داشتهها و مبانی فرهنگی خود ندارند قدرت تأثیرگذاری رسانهها، به ویژه تلویزیون،به دلیل گستردیی و فراگیری برای تحریک و تحریض افکار عمومی،بسیار زیاد است."