خلاصه ماشینی:
"مراحل اساسی یک پژوهش تاریخی عبارتنداز: الف:تعیین،محدود کردن و تعریف مسئله ب:تدوین فرضیه ج:جمعآوری و سازمانبندی اطلاعات د:تعیین اعتبار،تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده ه:تهیهی گزارش تحقیق اجرای مراحل ذکر شده باید در زمینهی حال و آینده،موجب درک و بینش جدیدی در مورد گذشته شود.
برای مثال،آیا نویسنده در زمان وقوع حادثه حضور داشته است؟آیا در زمینهی آنچه که بهوجود آورده تخصص لازم را داشته است؟آیا او آنچه را که مشاهده کرده بهطور دقیق شرح (به تصویر صفحه مراجعه شود) داده است؟ هرکسی ممکن است حادثه یا واقعهای را باتوجه به علائق،ارزشها و توانایی عملی خود مشاهده کند،بنابراین هر منبعی میتواند وجهی از واقعیت را آکار سازد و پژوهشگر نباید با دستیابی به سند یا مدرکی، به قضاوت دربارهی وجوه گوناگون منبع مورد مطالعه بپردازد.
«استفن ایزاک»-اقتباس از بورک وگال-ویژگیها و مراحل اجرا و هدف روش پژوهش تاریخی را به شرح زیر تنظیم کرده است: الف)هدف: بازسازی گذشته بهصورت منظم و عینی از طریق جمعآوری اطلاعات،ارزشیابی و تلفیق اسناد و مدارک به منظور بنا نهادن حقایق و رسیدن به نتایج قابل دفاع که غالبا با فرضیههای ویژهای مرتبط هستند.
-هیچ واقعهی تاریخی بهطور مجزا و در تجرید معنا ندارد و این قاعدهی کلی پدیدههای اجتماعی در همهی زمانهاست؛آنگاه که پدیدهی اجتماعی از متن خود جدا شود،خشک،بیمعنا و گاه مضحک مینمایاند،پس باید مورخ،واقعهی تاریخی را که اسناد و مدارک آن موجود است در زمینهی کلی جامعه ببیند؛و چون جمعآوری مدارک متقن در مورد جامعهای که موجود نیست غیرممکن است،مورخ ناچار است به بازسازی جامعهی گذشته بپردازد که این نیز عامل نهایی در تجرید،تحریف و درهرحال فاصله از واقعیت اصیل اجتماعی است."