Skip to main content
فهرست مقالات

بازگشت جاودانی، مروری بر نظریات فرجام شناسی دو دین هندویی و بودایی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (20 صفحه - از 285 تا 304)

اکثر دینهای بزرگ دارای نظریاتی درباره آخرالزمان هستند و در دو دین هندویی و بودایی نیز چنین آرایی وجود دارد. در هر دو دین، حرکت جهان در زمان در خط مستقیم نیست، بلکه دایره‌ای است و جریانی است که کلیات آن تکرار می‌شود. در پایان هر دور وجود جهان باید به پایان برسد و پیش از آن برای ورود به دور جدید آماده شود. این پایان با حوادثی همراه است که در متون هندویی و بودایی پیش‌بینی شده‌اند و برای گذار از این مرحله دشوار، وجودی الهی یا انسانی برتر نیز در نظر گرفته شده است که عامل این تغییر عظیم خواهد بود. نابودی شرارتها و بازسازی حیاتی فرخنده حاصل این تغییرات خواهد بود.

خلاصه ماشینی:

"درباره فرجام کار جهان ـ اینکه چگونه به واپسین مرحله خود خواهد رسید، چه کسی یا چه وجود الهی مسؤول پایان بخشیدن به زمان جاری خواهد بود، او چه خواهد کرد و نتیجه همه این فعل و انفعالات چه خواهد بود ـ در دینهایی که به حرکت خطی کائنات قائلند - کمابیش سخنهایی گفته شده و آشنایی اجمالی (با نظر سه دین مزدایی، یهودی و مسیحی) و یا تفصیلی (با نظر اسلام) وجود دارد، اما به دیدگاه دینهای هندویی و بودایی تاکنون در ایران عنایت جدی نشده است. (6 در جای دیگرزیر و زبر شدن جهانی با چنین جزئیاتی بیان شده است:«پس از یک قحطی که سالها دوام خواهد آورد، هفت خورشید سوزان بر گنبد آسمان ظاهر خواهند شد؛ آنها همه آبها را خواهند نوشید، آنگاه بادی آتشبار بر زمین خواهد وزید و همه چیز را فرو خواهد برد، بادی که به جهان اموات نفوذ خواهد کرد و در لحظه‌ای هر چه در آنجا باشد نابود خواهد نمود. گفته می‌شود که در استوپه کوه کوکو تپاده (7) نزدیک بوده - گیه (8) یکی از هفت بودای میرنده (کشیپه (9) ) وجود دارد و این جایی است که وقتی میتریه به زمین نزول کند، مستقمیا به آنجا خواهد آمد. در این سنت نیز او دوره زندگی یک بدهیستوه را در آسمان توشیته می‌گذراند و درست 4000 سال پس از ناپدید شدن بودا گئوتمه (2) برای نجات و رهایی همه موجودات مدرک به زمین باز خواهد گشت. , "Ages of the world (Indian)", Encyclopedia of Religion and Ethics, Aforementioned, Vol. 1."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.