چکیده:
خداشناسی و خداجویی در فطرت انسان همگام با آفرینش وی سرشته شده است. حتی برهان صدیقین، برهان وجودی، برهان شهودی و اخلاقی به گونه ای از آبشخور فطرت خداشناسی سیراب می شوند. همه آدمیان به نحو بسیط این شناخت را در عمق جان و وجدان خویش احساس می کنند؛ اما شاید به دلیل عوامل گوناگون محیطی، اجتماعی، فرهنگی و موانع مختلف دنیایی وضوح و روشنی آن را از یاد برده باشند. علم به این آگاهی فطری یا خداشناسی فطری، نیازمند تلنگر و جرقه هایی است که دم به دم از سوی دین پژوهان و فیلسوفان باید صورت بگیرد تا تجلی آن همواره محفوظ باقی بماند؛ چنانکه آدمی هنگام غرق شدن کشتی زندگی اش ناخودآگاه به ندای باطنی خود پی می برد که او را به سوی ساحل نجات فرا می خواند و یاری می کند.
از این رو، این مقاله تلاش می کند تمام تقریرهای مهم برهان فطرت که در دنیای غرب و اسلامی تاکنون صورت گرفته جمع آوری و بررسی کند و تا حد ممکن ریشه های نخستین عقلی، قرآنی و روایی و منابع غربی آن را پیدا کند. آنگاه با تحلیل و ارزیابی مشخص خود که برهان فطرت با شناخت عقلی حصولی است یا با شناخت حضوری یا اعم از آنها؟ آیا این تقریر بر اساس خداجویی بوده یا خداشناسی یا اعم از هر دو؟ سرانجام با تامل و تحقیق، جمع بندی میان آن تقریرها را بیان کرده و نظر برگزیده مشخص شده است.
Understanding and searching for God is put in human’s nature since his creation and even demonstrations such as the Seddiqin demonstration، existential، intuitional and ethical demonstrations all use this nature to prove God. All human beings feel this understanding inside themselves through their conscience but they might have forgotten it’s clarity due to various environmental، social، cultural and different worldly factors. To be aware of this innate knowledge and understanding of God، some sparks and taps are needed which should be done by religious researchers and philosophers to keep it manifested. This is just like when human is surrounded by difficulties in his life and he pays attention to his innate sound which rescues and helps him.
Therefore in this article all the important accounts of the demonstration of nature posed in the West and in the world of Islam is collected and investigated; their roots have been studied and their rational، Quranic and narrational roots have been discovered. Analyzing and evaluating the demonstration of nature، it is determined whether it is an acquired rational knowledge or an immediate knowledge or it includes both of them; is this account based on searching for God or understanding God or both. After a research ، these accounts will be summarized and concluded and one will be chosen as the author’s view.