خلاصه ماشینی:
"در مقدمهء این کتاب اشاره شده که ارائهء این استانداردها به جهت بهینه سازی خدمات کتابخانههای دانشگاهی است نه یکدست کردن آنها و هر کتابخانهء دانشگاهی باید در مسیری گام بردارد که با موقعیت خاص و نیاز جامعهء استفاده کنندهء آن هماهنگی داشته باشد و هر استاندارد باید در پرتو هدف و نیازهای ویژهء واحد آموزشی مربوط ارزیابی شود و سپس با توجه به هدف اصلی،آن استاندارد به مرحلهء عمل درآید.
بخش دوم که سه چهارم از متن کتاب را در بر دارد شامل ده پیوست است: پیوست 1:تعاریف مربوط به اهداف،وظایف، سازمان و مدیریت؛پیوست 2:نمونهء اهداف و وظایف کتابخانه؛پیوست 3:نظامهای متمرکز و غیر متمرکز؛پیوست 4:نمونهء نمودار سازمانی فعالیتها و خدمات کتابخانهء مرکزی در نظام نیمه متمرکز؛پیوست 5:نمونهء نمودار سازمانی فعالیتها و خدمات کتابخانهء دانشکدهای در نظام نیمه متمرکز؛پیوست 6:تعاریف سطوح تخصصی کتابداری و اطلاع رسانی؛پیوست 7:عمر متوسط محتوای مواد؛پیوست 8:نمونهء خدمات عمومی؛ پیوست 9:مجموعهء کتابخانههای مراکز آموزشی درمانی؛پیوست 10:ارزیابی خدمات کتابخانه (استاندارد بین المللی ایزو11620:شاخصهای عملکرد کتابخانه) از میان پیوستهای این کتاب،پیوست 10 مهمترین آنان محسوب میشود؛چرا که این استاندارد بین المللی که به طور مشروح در اینجا معرفی شده،حاوی ضوابط عملی برای ارزیابی خدمات مختلف کتابخانهای است و در انواع کتابخانهها کاربرد دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) ارائهء این استانداردها به جهت بهینه سازی خدمات کتابخانههای دانشگاهی است نه یکدست کردن آنها و هر کتابخانهء دانشگاهی باید در مسیری گام بردارد که با موقعیت خاص و نیاز جامعهء استفاده کنندهء آن هماهنگی داشته باشد و هر استاندارد باید در پرتو هدف و نیازهای ویژهء واحد آموزشی مربوط ارزیابی شود و سپس با توجه به هدف اصلی آن استاندارد به مرحلهء عمل درآید کتاب حاضر حاصل تلاش بیش از شش سال گروه کتابخانههای دانشگاهی ایفلاست که شاخصهای مفید و تجربه شدهای را برای سنجش عملکرد کتابخانه ارائه میدهد."